Voldsom forurening i lufthavne

MILJØ – Luftforurening med ultrafine partikler i lufthavne er et overset arbejdsmiljøproblem. Endnu et kræfttilfælde er nu anerkendt i Københavns Lufthavn.

Luftforurening med ultrafine partikler i lufthavne er et overset arbejdsmiljøproblem.

Medarbejdere i danske lufthavne indånder to-tre gange flere skadelige ultrafine udstødningspartikler i løbet af en arbejdsdag, end hvis de arbejdede på den sekssporede H.C. Andersens Boulevard i København midt i den værste myldretid.

Det viser nye målinger fra danske lufthave, som Det Økologiske Råd netop har offentliggjort i samarbejde med fagforbundet 3F i Kastrup.

De ultrafine partikler afsættes i de yderste forgreninger af lungerne og overføres til blodet. På globalt plan kan forureningen påvirke op mod en million ansatte i lufthavne.

Overrasket over det høje niveau
- Jeg vidste godt, at forureningen i lufthavnen var høj, men jeg blev godt nok overrasket over, hvor højt niveauet rent faktisk er, siger Kåre Press-Kristensen, som er ekspert i luftforurening ved Det Økologiske Råd.

Ingen lufthavne måler rutinemæssigt forureningen, da der ikke findes hverken luftkvalitetskrav eller arbejdsmiljøgrænseværdier for ultrafine partikler.

Det er først og fremmest udstødningen fra både flymotorer og køretøjer, der benyttes til af- og pålæsning af flyene, der er skyld i det høje forureningsniveau. Nye dieselbiler, der kommer på gaden, skal overholde EU-krav, men i lufthavnene er der ingen krav.

Flere års detaljerede målinger
Publikationen er baseret på flere års detaljerede målinger i danske lufthavne foretaget af DCE ved Aarhus Universitet, Københavns Lufthavn og Det Økologiske Råd.

Publikationen er udarbejdet af Det Økologiske Råd i tæt samarbejde med 3F Kastrup og Københavns Lufthavn. Publikationen er finansieret af Københavns Lufthavn, Brancheforeningen for Dansk Luftfart og EU. Det er det første studie af sin slags.

Publikationen er gratis og kan frit downloades fra www.ecocouncil.dk (kun på engelsk).

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: