Vi skal lære Det Økologiske Spisemærke at kende

ØKOLOGI – Flere skal kende til Det Økologiske Spisemærke og de 1.367 spisesteder, der har opnået mærket ved at anvende økologiske råvarer. En målrettet kampagne skal få flere til at vælge og efterspørge økologi, siger Eva Kjer Hansen.

1.367 spisesteder kan i dag skilte med det økologiske spisemærke, men kun et fåtal af forbrugerne kender mærket. Foto: Gustav Bech

Næsten alle kender det røde Ø-mærke, mens Det Økologiske Spisemærke, som 1.367 restauranter, kantiner og daginstitutioner i dag kan skilte med, er relativt ukendt i brede kredse.

En undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Miljø- og Fødevareministeriet, viser, at under en femtedel af forbrugerne kender til Det Økologiske Spisemærke. Derfor bliver der sat gang i en kampagne for at udbrede kendskabet til mærket.

Det Økologiske Spisemærke findes i tre versioner: Bronze, sølv og guld.

I dag er der omkring 70 kroer, cafeer, cafeteriaer og restauranter med spisemærket, mens resten af de 1.367 med spisemærket for eksempel er kantiner, plejehjem og daginstitutioner, som må markedsføre sig på, at økologi-andelen af de fødevarer de serverer, rækker til et økologisk spisemærke i enten guld, sølv eller bronze.

Det gælder blandt andet Aarhus Kommunes Kantine, som lige har fået spisemærket i sølv.

Kan skabe omsætning
- Det Økologiske Spisemærke skal løfte den økologiske omsætning til nye højder. Og kan vi få forbrugere, daginstitutioner og kantiners appetit på økologi til at slå endnu kraftigere igennem, vil det sætte yderligere skub i udviklingen og efterspørgslen af varer, der har både natur, miljø og dyrevelfærd i fokus, siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.

Miljø- og Fødevareministeriet sætter derfor i dag gang i en kampagne for Det Økologiske Spisemærke. Kampagnen ruller i uge 46 og 47 med blandt andet annoncer i flere landsdækkende aviser, på Facebook og med gratis postkort på cafeer og restauranter.

Fakta om Det Økologiske Spisemærke

Det Økologiske Spisemærke i guld:

  • Spisesteder med Det Økologiske Spisemærke i guld skal indkøbe mellem 90 og 100 procent økologiske føde- og drikkevarer. Det kræver dokumentation af de økologiske råvareindkøb samt udarbejdelse af en råvarepolitik. I den indgår også en nødplan, som beskriver, hvad man gør, hvis de føde- og drikkevarer, der bruges i køkkenet, indimellem ikke kan skaffes økologisk. Råvarepolitikken skal være synlig for gæsterne på spisestedet.

Det Økologiske Spisemærke i sølv:

  • Det Økologiske Spisemærke i sølv kan opnås af spisesteder, der kan dokumentere, at de økologiske føde- og drikkevarer udgør 60-90 procent af det samlede indkøb.

Det Økologiske Spisemærke i bronze:

  • De fleste spisesteder har bronze som deres første mål. Når 30-60 procent af køkkenets indkøb af føde- og drikkevarer er økologiske, kan spisestedet få Det Økologiske Spisemærke i bronze.

1.367 spisesteder

  • I dag har mere end 1.367 spisesteder Det Økologiske Spisemærke. Det kan anvendes af restauranter, kantiner og andre storkøkkener. Det Økologiske Spisemærke fås i guld, sølv og bronze, og viser hvor mange procent økologiske råvarer, køkkenet anvender. Spisemærket synliggør økologi som en valgmulighed, når forbrugerne spiser ude.
  • 70 procent af de økologiske spisemærker findes i offentlige køkkener, men med 60 procent af omsætningen, er det dog i høj grad de private køkkener, der kan være med til at styrke væksten.
  • Fra 2009 og til 2014 blev omsætningen i økologisk foodservice tredoblet. Og sidste år alene voksede omsætningen i grossisternes leverancer til private og offentlige spisesteder med 33 procent.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: