Ni ud af ti danskere mener, at produkter skal kunne repareres inden for den forventede levetid. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. Samme undersøgelse viser, at syv ud af ti danskere har valgt at smide produkter ud, der måske kunne være repareret.
Ifølge formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip, skyldes det paradoks, at det er for dyrt og besværligt at reparere.
- Vi ser en tendens til, at produkter bliver fabrikeret på en måde, der betyder, at hvis én del går i stykker, skal der skiftes et helt modul. Konsekvensen er, at vi forbrugere ender med at skulle kassere et produkt, fordi en enkelt lille dims er defekt. Samtidig kan vi se i undersøgelsen, at mange dropper reparationen, fordi de synes, at det er for dyrt, for besværligt eller de har fået at vide, at deres produkt slet ikke kan repareres, siger Anja Philip.
Printere og mobiltelefoner
Undersøgelsen viser, at der er betydelige forskelle på, hvilke produkter forbrugerne fravælger at reparere. Topscorerne er printere og mobiltelefoner. Men mange fravælger også at reparere eksempelvis vaskemaskiner, computere og støvsugere.
De manglende reparationer koster – udover frustrationer – også penge og ressourcer. Det er på den baggrund, at Forbrugerrådet Tænk med en ny kampagne, ‘Det holder ikke!’, vil bekæmpe de benspænd, som forbrugerne oplever, når deres elektronik, husholdningsmaskiner og hårde hvidevarer skal repareres.
- Der er forbrugere, der undlader at reparere, fordi de hellere vil have et nyt produkt. Og det skal netop være forbrugernes eget ønske, der får dem til at købe nyt. Det skal ikke være, fordi det er dyrt, besværligt eller umuligt at få repareret et produkt, der kun er få år gammelt. Derfor vil vi opfordre producenterne til at oplyse produktets forventede levetid og sørge for, at reservedele er tilgængelige. Desuden mener vi, at producenterne skal sørge for, at alle væsentlige dele på produktet kan repareres eller udskiftes, siger Anja Philip.
Kampagne til og med juni
Kampagnen ‘Det holder ikke!’ løber til og med juni måned. Man kan læse mere på taenk.dk/detholderikke, hvor man også kan bakke op om Forbrugerrådet Tænks ønsker til producenter og forhandlere.
Forbrugerrådet Tænks forbrugerpanel har i februar 2016 svaret på spørgsmål om reparation og holdbarhed på forskellige produkter. 1.069 respondenter har besvaret spørgeskemaundersøgelsen.