Supermarkederne bruger superbillig mælk som slagtilbud, og det får salget af økologisk mælk til at falde. På årsplan er salget af øko-mælk faldet tolv millioner liter, skriver Jyllands-Posten.
I stedet fylder især småbørnsfamilierne indkøbsvognene med flere og flere kartoner billigmælk, der nu sælges til en literpris på 3,95 kr.
Peter Giørtz-Carlsen, der er direktør for Arlas aktiviteter i Danmark, oplyser, at faldet i salget af økologisk mælk er accelereret i løbet af de seneste måneder.
- Et stigende antal forbrugere fravælger den økologiske mælk og tager hele springet ned til den billigste mælk. Det er i de to kategorier, vi ser de største bevægelser: Salget af øko-mælk falder, mens salget af billigmælk stiger, sigerPeter Giørtz-Carlsen til avisen.
Faldet er i første omgang udløst af den økonomiske krise, som i stigende grad får forbrugerne til at vælge discountprodukter for at spare.
Samtidig er faldet forstærket af priskrigen på konventionel mælk, der har sendt literprisen helt ned under 4 kr.
- Når konventionel discountmælk er så billig, bliver prisspændet op til den økologiske mælk meget stort. Vi kan se på salgstallene for økomælk, at prisafstanden nu er blevet for stor, siger Peter Giørtz-Carlsen.
Han vurderer, at det blandt andet er børnefamilierne, der fravælger økologisk mælk.
- Børnefamilierne har et stort forbrug af mælk, og merprisen ved at købe økologisk er blevet så stor, at nogle skærer ned på indkøbet af økomælk eller skifter helt til konventionel mælk, vurderer Peter Giørtz-Carlsen.
De seneste 12 måneder er der blevet solgt 111 mio. liter økologisk mælk i Danmark. Det er 12 mio. liter mindre end i den tilsvarende periode for to år siden.
Salget af økologisk mælk stagnerede i 2011 og begyndte for alvor at falde i begyndelsen af 2012. I februar blev faldet opgjort til omkring 4 mio. liter på årsplan. De seneste måneder er faldet imidlertid accelereret voldsomt.