Vi går efter grønne miljømærkede varer

MILJØ – Danmarks to officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten, fortsætter de seneste års positive udvikling. Det betyder flere miljømærkede varer end nogensinde før – og stigende interesse.

Svanemærket og EU-Blomsten findes i dag på mere end 14.000 produkter. Du kan købe miljømærket vaskepulver, bagepapir, legetøj, møbler, byggematerialer og meget andet.

Danske forbrugere går i stigende grad efter grønne, miljømærkede varer, når de vil være sikre på at få ordentlige produkter, der lever op til visse minimumskrav.

Andelen af danskere, der går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet, steg i løbet af 2016 fra 70 til 74 procent, viser tal fra Miljømærkning Danmark. Og mange sætter tilsyneladende handling bag ordene.

Markant vækst
I hvert fald stiger antallet af bevidste forbrugere, der kigger efter de to mærker, når de handler. Og vores grønne interesse bliver tilsyneladende også efterlevet i praksis, bekræfter Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark:

- Vores seneste opgørelse viser, at omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark i 2015 var på mere end otte milliarder kroner. Omsætningen er dermed steget med 700 millioner kroner på blot et år. De seneste års markante vækst bekræfter, at både forbrugere og professionelle indkøbere i stigende grad vælger de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser, siger han.

Svanen og EU-Blomsten på mere end 14.000 produkter
Også antallet af handelsnavne fortsætter med at vokse, så Svanemærket og EU-Blomsten nu findes på mere end 14.000 produkter og serviceydelser i Danmark. Det er en stigning på 17 procent på blot et år.

Dermed er der flere miljømærkede produkter at vælge imellem end nogensinde før. I dag kan man købe miljømærkede varer indenfor en lang række områder. Til hjemmet kan man køber både vaskepulver, bagepapir, legetøj, møbler og byggematerialer. Men man kan også få boliger, hoteller og bilvaskehaller, der er så gode, at de har lov til at skilte med de to miljømærker.

Kampagne skal øge kendskabet
- Det tyder på, at producenter og detailhandel også oplever miljømærkerne som en bæredygtig løsning – ikke kun miljømæssigt, men også økonomisk. Nu er opgaven at øge danskernes kendskab til det de mange varegrupper med miljømærket udbud, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Miljømærkning Danmark gennemfører i uge 17-18 kampagnen »Dit valg i dag betyder alverden i morgen«, som 12 af landets detailkæder bakker op om.

I forbindelse med kampagnen har danskerne mulighed at gå på opdagelse hjemme hos Svanemærket og EU-Blomsten og vinde et bredt udvalg af miljømærkede produkter – også nogle af de mindre kendte produkttyper. Man kan blandt andet vinde en babyseng, legetøj, børnemøbler, jeans og printer. Konkurrencen kører på www.miljømærkdithjem.dk i hele kampagneperioden.

Antallet af miljømærkede produkter er vokset 17 procent på et år. Foto: Miljømærkning Danmark

FAKTA om miljømærkerne i tal

  • Omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser var i 2015 på 8 milliarder kroner.
  • 74 % af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. (YouGov okt 2016)
  • 85 % af danskerne kender Svanemærket – og 44 % kender EU-Blomsten. (YouGov jan 2017)
  • Fra oktober 2015 til oktober 2016 er andelen af danskere, der kigger efter Svanemærket, når de handler, steget fra 56 % til 59 %.
  • Det tilsvarende tal for EU-Blomsten er en stigning fra 36 % til 37 %. (YouGov okt 2015 og YouGov okt 2016)
  • Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 14.000 produkter og serviceydelser i Danmark – blandt andet vaskepulver, bagepapir, legetøj, møbler, byggematerialer, boliger, hoteller og bilvaskehaller.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: