Vi drikker 26 procent mere økologisk øl

ØKOLOGI – Salget af økologisk er vokset med 26 procent alene i år. Tuborg Rå er vokset med 39 procent og er nu den økologiske øl, der bliver købt af flest danske forbrugere.

Meterhøje øl- og sodavandsflasker pryder Ørbæk Bryggeris lille firmabil. Foto: Ulla Skovsbøl

Økologisk øl er blevet det store hit. Alene i år er økologisk øl vokset med 26 procent, viser nye tal fra Nielsen, som opgør salget i dagligvarehandlen i volumen året til dato. Det skriver Dansk Handelsblad.

Det er en salgsvækst, man klart mærker hos blandt andet Carlsberg Danmark, hvor Tuborg Rå er vokset med 39 procent i samme periode.

– Mange danskere er meget bevidste om et økologisk valg, men samtidig er det vigtigt, at det skal smage godt, siger Iben Marie Bason, Marketing Director Core Beer & NAB i Carlsberg Danmark.

Hun siger, at Tuborg Rå i dag indtager positionen som det ølmærke inden for økologisk øl, der bliver købt af flest danskere. Tuborg Rå er ikke blot økologisk, men også ufiltreret.

Thisted Bryghus og Ørbæk Bryggeri
– Man kan sige, at der er to grupper af bryggerier inden for økologisk øl. Dels pionererne, som i mange år har solgt økologisk øl med en vis succes. Dels de øvrige bryggerier, som er kommet til inden for de seneste par år, siger kommunikationschef i Bryggeriforeningen, Louis Illum Honoré til Dansk Handelsblad.

Thisted Bryghus var det første bryggeri herhjemme, som bryggede økologisk øl. Det var tilbage i 1995, da bryggeriet lancerede Økologisk Thy Pilsner, og siden kom også økologisk Classic og økologisk Thy Humle.

Det er dog især det 100 procent økologiske Ørbæk Bryggeri, der siden 2002 har banet vejen for økologisk øl. Senest har Bryghuset Svaneke lanceret et nyt produkt, nemlig alkoholfri økologisk øl. Det er første gang i Danmark.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: