- Det kunne klart være mere ambitiøst, men er et skridt i den rigtige retning, der vil betyde, at vi får mere effektive og mindre forurenende varebiler, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
EU har allerede tidligere vedtaget en målsætning om at nye varevogne højst må udlede 147 g CO2/km i 2020. Det mål vil Parlamentet nu udbygge med et krav om, at udledningen skal falde yderligere til højst 105-120 g CO2/km i 2025.
Billigere at køre i
Forslaget betyder ikke alene, at fremtidens varebiler bliver mere miljøvenlige, de bliver også billigere at køre i. De samlede omkostninger ved at have en varebil falder således med mindst 35.000 kr. i bilens levetid på grund af sparede brændstofudgifter.
- 2020-målet er voldsomt uambitiøst – især set i forhold til de tilsvarende krav til personbiler. Men hvis man ender med et 2025-krav omkring de 105 g, vil kursen for bilproducenterne alligevel være den rigtige, siger Jeppe Juul.
Max 120 km i timen
Samtidig blev det også vedtaget at varebilers hastighed skal begrænses til 120 km/t. Det er dog uklart om dette ender med at blive en del af de endelige regler.
- En max-hastighed for varebiler er en god idé, fordi det betyder et mindre brændstofforbrug og dermed CO2-udledning. Det betyder også, at varebiler behandles mere på linje med andre fragtkøretøjer, der i dag også har en max-hastighed, siger Jeppe Juul.
Lovgivningen skal nu færdigforhandles med EU’s medlemslande i Ministerrådet.