Trendy forbrugere vælger økologisk mad

ØKOLOGI – Fremtidens forbrugere vil købe langt mere økolgiske mad. Allerede i dag udgør økologisk mad 80 procent af det samlede fødevareforbrug blandt foodies og andre trendsættere.

Fremtidens forbrugere vil i stigende grad vælge økologiske produkter. Foto: Økologisk Landsforening

Økologi udgør cirka i dag 80 procent af det samlede fødevareforbrug blandt trendsættende forbrugere. For basisvarer som grønsager, mælk og æg er andelen tæt på 100 procent. Det viser et fremtidsstudie lavet af bureauet Firstmove for Økologisk Landsforening.

Den høje andel er endnu en indikator på, at økologi-forbruget fortsat vil vokse, vurderer Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening.

- Salget af øko-varer er steget mange år i træk, og det meget høje økologi-forbrug hos firstmoverne er endnu en indikator på, at udviklingen vil fortsætte fremover. Rapporten giver os et godt indblik i, hvordan økologien skal udvikle sig for at leve op ønskerne fra fremtidens forbrugere, siger Helle Bossen.

Basisvarer tæt på 100 procent
Trendsætterne køber næsten udelukkende økologisk, når det gælder basisvarer som grønt, mælk, æg, smør og kaffe. Det gælder også studerende, som trods en lidt højere pris ikke er i tvivl om, hvordan de skal prioritere.

De såkaldte ‘firstmovere’ er dem, der erfaringsmæssigt handler først på nye værdier og trends, der er på vej i den brede befolkning. Firstmoverne er dermed med til at tegne et billede fremtidens forbrugere.

Sundhed, naturlighed, stærk kontrol og hensyn til natur og dyr er nogle af de værdier, trendsætterne forbinder med økologi.

- Kvalitet og naturlighed er nogle af de værdier, der præger firstmovernes valg af fødevarer. Og de lægger vægt på ærlighed, ordentlighed og omhu, og vil vide hvor maden kommer fra. Det matcher godt med økologien, siger Kirsten Poulsen, indehaver af bureauet Firstmove.

Smag, nydelse og sanselighed
Ifølge rapporten efterspørger firstmoverne et mere mangfoldigt udvalg af økologiske varer på næsten alle områder. De betaler gerne en højere pris for økologiske varer. Men smag, nydelse, sanselighed, sæson og innovation skal i højere grad kombineres med økologi for at appellere til fremtidens forbrugere.

- Det understreger således behovet for at udnytte økologernes gode evner til at udvikle nye, spændende produkter, siger Helle Bossen, som tilføjer, at Fødevarerådgivningen i Økologisk Landsforening har mulighed for at støtte de økologiske producenter med produktudvikling og afsætning.

Fremtidens marked
Det kvalitative fremtidsstudie er lavet af strategi- og udviklingsbureauet Firstmove, som fokuserer på tendenser, som forventes at blive efterspurgt i fremtiden. Firstmoverne udgør tre procent af markedet, skønner bureauet.

Rapporten er lavet for Fødevarerådgivningen i Økologisk Landsforening med støtte fra Erhvervs- og Vækstministeriet, som har afsat 15 millioner kroner i 2014-2016 til aktiviteter i Økologisk Fødevarerådgivning, der kan understøtte økologiske virksomheder i deres produktudvikling og afsætning.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: