Landbrug og hele transportsektoren står over for store forandringer. Danmark skal ligesom andre lande skrue ned for udledningen af drivhusgasser og mindske partikelforureningen.
I løbet af en årrække skal alternative drivmidler afløse benzin og diesel, og om få år kan det blive biogas eller brint, landmanden skal tanke, før han kører i marken med traktoren.
Alligevel er interessen for traktorer på brint og biogas til at overse.
Lastbiler før traktorer
Busser, lastbiler og personbiler, der skal anvendes de større byer, bliver formentlig de første, der kommer over på brint, biogas eller el.
Det forudser Jørn Rosenlund, der er vicedirektør i den danske virksomhed Nel Hydrogen, der udvikler og bygger brinttankstationer ikke blot i Danmark, men også i Norge og Tyskland.
- Brint er en klimavenlig og forureningsfri energiform, der vil kunne fjerne en stor del af partikelforureningen i de danske storbyer. Med brint som drivmiddel vil man kunne udnytte strømmen fra vindmøller mere effektivt. Men udviklingen vil nok i første omgang gå uden om landbruget. Det er simpelthen ikke partikelforureningen fra traktoren, der kører rundt ude på en mark, der har største prioritet, forklarer Jørn Rosenlund.
Hans firma ved Herning bygger brinttankstationer i det meste af Nordeuropa og har foreløbig bygget ti brinttankstationer i et netværk, der dækker alle de større byer i hele Danmark. Den seneste er opført ved en OK-tankstation tæt ved motorvejen i udkanten af Aarhus.
Første store lastbil på brint
Flere bilproducenter har for længst lanceret personbiler, der kører på brint.
Det gælder blandt Toyota, Hyondai og Honda, og for få måneder siden kunne amerikanske Nikola præsentere den første prototype af en stor 36-tons lastbil på brint. Nikolas lastbil kan køre næsten 2.000 kilometer på en optankning, der kun tager ca. 15 minutter.
Nikola præsenterede ved samme lejlighed planer om at etablere et landsdækkende netværk af 364 brinttankstationer i USA og Canada.
Også Tesla arbejder på at udvikle lastbiler, der udelukkende kører på el. Den første lastbil på el skulle ifølge topchefen Elon Musk være klar til at blive præsenteret for offentligheden allerede til september i år.
Langsomme i optrækket
Da Susanne Hovmand-Simonsen for ti år siden begyndte den økologiske omstilling af sit 1.000 hektar store gods, Knuthenlund på Lolland, havde hun planer om traktorer på biogas eller brint. Men lige præcis på dette punkt har omstillingen vist sig næsten umulig.
De store traktorproducenter er langsomme i optrækket.
- Vi har nået meget i løbet af de sidste år, men omstillingen af vores traktorer fra fossile brændstoffer til brint eller biogas, har vist sig sværere, end vi i første gang havde forestillet sig, siger hun.
Ifølge hende er de store traktorproducenter uvillige til at udstede garantier, hvis man selv foretager ændringer, så traktoren kan køre på gas.
Derfor kan det blive en dyr affære, hvis økologisk landmænd gerne vil følge deres egne idéer om at udskifte de fossile brændstoffer med vedvarende energi.