Om kort tid skulle eludgaven af Toyotas minibil iQ have været på markedet. Trods tre års udvikling, er det i sidste øjeblik besluttet, ikke at starte samlebåndet op. Toyota mener ikke, teknologien er moden endnu.
- Vi har udsat introduktionen af elbiler i 515 år, forklarer Gerald Kilman, der er ansvarlig for motorer, hybridbiler, brintbiler og elbiler hos Toyota.
Ifølge Gerald Kilman er elbilerne endnu langt fra, at kunne leve op til kundernes forventninger. Kilman forklarer, at Toyotas elbil kun ville få en realistisk rækkevidde på 85 km og skulle sælges til 275.000 kr. i Tyskland – før danske afgifter.
Toyota-chefen mener, at de såkaldte opladningshybrider er det bedste bud på maksimal miljøvenlighed lige nu. Opladningshybrider kan køre på ren el fra et batteri, men har en benzinmotor, der kan lade batteriet op, hvis det løber tør for strøm, før man er fremme ved en stikkontakt.