Indiens Højesteret har besluttet at tankskibet Exxon Valdez kan blive strandet til skrotning ud for Alang på den indiske kyst. Miljøgrupper har heftigt kæmpet imod ophugningen af det berygtede skib i vandkanten.
Kysten ved Alang i delstaten Gurajat er et gigantisk værksted, hvor talrige skibe bliver skåret i stykker og genbrugt som skrot. Stedet er berygtet for systematisk forurening af kysten og usikre arbejdsforhold.
Efter mange forhandlinger, undersøgelser og kendelser ved domstole blev Exxon Valdez kendt ikke-giftigt og tilladelse til at hive det op på stranden blev givet. Miljøgrupper mener, at det indeholder asbest og andet forurenende.
Skibet, der er 301 meter langt ligger nu på stranden ved Alang. Indien er blevet skibsverdenens losseplads og Alang er det førende skrotningssted. Over 100 firmaer er aktive. Miljøaktivister i Indien beskriver svindel med dokumenter og mafia-aktiviteter.
Toxicwatch opgiver, at der er ophugget 415 skibe i det sidste år. Lige nu ligger der 173 på stranden. Skrotning af over 10.000 skibe er foregået siden 1983. Lossepladsen til giftigt affald er fyldt op og ingen ved, hvad og hvor meget er anbragt der.
Beskyldningerne for forurening er talrige. I mere end fem år har myndighederne undladt at indføre sikkerhedsbestemmelser trods en ordre fra domstolene. Sidste år døde så vidt vides 28 mennesker ved arbejdsulykker ved Alang.
Skibet blev en myte, da det gik på et rev ud for Alaska i marts 1989 og skabte en massiv olieforurening af over 2.000 kilometer kyst med over en kvart million tønder råolie. Særligt berygtet blev det på grund af retssager anlagt af 38.000 amerikanere.
Erstatningen blev oprindelig sat til over 5 milliarder dollars, men forskellige nye retsager reducerede beløbet. I 2008 besluttede USA Højesteret, at Exxon kun skulle betale 500 millioner dollars, men i 2009 voksede regningen 480 millioner på grund af renter. Der er fortsat forskellige retlige opgør i sagen.
Det berygtede tankskib er således nu på skibenes dødsgang – det blev stranden den 2. august. Siden dets olieforurening ud for Alaska i 1989 har skiftet navn flere gange skulle i henhold til wikipedia være solgt i marts 2012 under navnet Dong Fang Ocean.
Efter at have besejlet Europa, Asien og Mellemøsten kom det under bekvemmelighedsflag på Marshaløerne, siden i Hong Kong og Panama. Det er nu ejet af et indisk firma, købt til skrotning for 16 millioner dollars.
Skibet er bygget på gammeldags vis med enkeltskrog og kan derfor ikke sejle på Europæiske og amerikanske havne. Usikre tankskibe udflages normalt til lande med bekvem registrering og besejler havne i lande uden strenge regler for sikkerhed.