Samlet er øko-salget steget 11 procent i 2011. Det svarer til et mersalg på næsten en milliard kroner, oplyser svenske ekoweb.
Forbrugerne købte i 2011 økologiske fødevarer for 9,2 milliarder svenske kroner mod 8,3 milliarder i 2010.
- Forbrugerenes interesse for økologiske produkter fortsætter med at stige, og et mersalg på 11 procent er et stort skridt fremad. Især hvis man tager højde for, at prisen på økologiske fødevarer faktisk er faldet i løbet af året, siger Cecilia Ryegård,redaktør på Ekoweb, der netop har præsenteret den årlige opgørelse ved et markedsseminar i Stockholm.
Salget af øko-varer er steget fire år i træk i Sverige, Cecilia Rygård vurderer, at fremgangen fortsætter frem mod 2020, hvor salget vil være nået op på 18 milliarder svenske kroner. Det svarer til næsten en fordobling på otte år.
Fremgangen betyder, at økologerne vinder markedsandele på bekostning af de konventionelle landmænd.
- Ny fylder økologi 3,5 procent af det samlede marked, og det er især salget til restauranter og den offentlige sektor, der stiger, forklarer Cecilia Ryegård.
Opgørelsen er baseret på interviews med detailhandlen, leverandører til den offentlige sektor, restauranter og cateringbranchen.
- Set med danske øjne er den svenske fremgang for økologiske varer meget positiv. Sverige er et af de lande, som vi i forvejen har stor eksport til, og vi har især fokus på eksport til grossister, der blandt andet leverer til skolebespisningen,” siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.