Stort udbytte af dansk netværk på Anuga

ØKOLOGI – Debutanter på den store fødevaremesse Anuga i Køln glæder sig over travlhed, stærkt netværk og vidensdeling på dansk økologisk fællesstand.

Bio Aus Dänemarks fællesstand giver en fælles dansk profil for 18 danske virksomheder på Anuga.

Midt i mylderet på den enorme fødevaremesse Anuga i Køln står i disse dage Henrik Almlund fra Svendborg på eksportnetværket Bio Aus Dänemarks danske fællesstand. Under det fælles danske Bio-brand har han sin egen afdeling for sit firma ZoZozial Coffee.

Omkring ham flokkes i omegnen af 160.000 besøgende fra hele verden. Så mange gæster kommer på Anuga i løbet af de fem dage, messen varer. De fleste af dem er professionelle indkøbere af fødevarer.

For Henrik Almlund handler det om at komme i kontakt med dem af indkøberne, som kan være interesserede i ZoZozial Coffee’s produkter: Koldbrygget, økologisk Fair Trade kaffe og andre former for økologisk kaffe og te.

Lovende udsigter
Efter de første dage ser det godt ud for den danske kaffeproducent, som er på Anuga for første gang.

- Vi har haft rigtig travlt med at tale med interesserede gæster. En af de potentielle kunder, som har opsøgt os, kom fra Korea og har 12.000 butikker. Men om det ender med eksport til dem, kan vi ikke sige endnu, fortæller Henrik Almlund.

Han oplever det som en stor fordel at stå sammen med 17 andre mindre og mellemstore danske virksomheder på Bio Aus Dänemarks fællesstand.

- Det er fantastisk godt at stå sammen med de andre. Vi deler meget viden med hinanden og netværker på kryds og tværs, fortæller Henrik Almlund i en pressemeddelelse fra Bioa Aus Dänemark.

Fælles profil giver styrke
Også en anden dansk debutant på Anuga, Brian Hougaard fra det sodavandsproducerende mikrobryggeri Fatdane, glæder sig både over stor interesse fra gæsterne og samarbejdet i Bio Aus Dänemark regi.

- Det er rigtig godt at vi står her med en fælles dansk profil. Ellers kunne vi nemt drukne i mængden, mener han.

Det generer ham ikke, at der også er konkurrenter til Fatdane på fællesstanden.
- Vi kan godt have et kollegialt netværk, selv om vi ikke fortæller hinanden alt, forklarer han.

De første dage på Anuga har givet Fatdane kontakt til mulige kunder i USA, Canada, Asien og Europa. Den kommende tid forsætter dialogen med dem, og efter nogle måneder, et halvt år eller mere vil det vise sig, hvor fed en aktivitet messen har været for Fatdane.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: