Ifølge chefkonsulent Ejvind Pedersen fra Landbrug & Fødevarer er trenden startet med økologisk mælk, der senere har bredt sig til grøntsager og dernæst øko-æg. Specielt æggene skulle være populære blandt kvinderne.
- De veluddannede og højtlønnede kvinder, der bor i Aarhus, København og i Nordsjælland, står for den største andel af solgte, økologiske æg. De tænker meget på dyrevelfærd, og de vil gerne kunne se på æggene på påskebordet og vide, at hønsene har haft et godt liv. Samtidigt har segmentet bedre råd til at købe øko-æg, og de vil gerne betale for det, siger Ejvind Pedersen til Politiken.
19 procent er øko-æg
Mere end 19 procent af de 45 millioner kilo æg, der blev købt sidste år, var lagt af økologiske høns.
I løbet af de sidste tre år har danskerne købt flere og flere økologiske æg. Detailhandlen har haft en stigning i salget på knap ti procent per år fra 7,1 millioner kilo solgte økologiske æg i 2009 til 8,53 millioner kilo i 2011, skriver avisen.