- Der er brug for en grøn omstilling. Men det er meningsløst at støtte produktion af biobrændstoffer der reelt ikke medfører et mindre CO2-udslip, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Han henviser bl.a. til at man stadig ikke medregner den indirekte CO2-udledning der ofte opstår når landbruget skifter fra fødevareproduktion til brændstofproduktion – de såkaldte ILUC-faktorer.
- Det er nødvendigt at indregne alle bidrag når man beregner et biobrændstofs CO2-udledning. Dette bør sikres, inden EU opstiller et mål for evt. iblanding i 2030. Ellers risikerer vi yderligere fejlagtige investeringer, siger Jeppe Juul.
Kan spare 225 milliarder
EU Kommissionen har foreslået at sætte en max-grænse på 5 procent for 1. generations biobrændstoffer; hvilket Det Økologiske Råd ser som en begyndelse.
- Ved at stoppe yderligere incitamenter for 1. generations biobrændstoffer vil man spare omkring 225 mia. kr frem til 2020, der i stedet bør investeres reelle grønne løsninger, siger Jeppe Juul.
Derudover peger han på andre muligheder for at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren:
- Samtidig bør man udnytte de betydelige muligheder, der ligger i en yderligere effektivisering af nye person- og varebiler, hvor man ved implementering af allerede eksisterende teknologi kan halvere CO2-udledningen inden 2025, siger Jeppe Juul.