Når man som forbruger står i supermarkedet, kan det være svært at finde ud af, om den fisk, man har i hånden, er et ansvarligt valg. Om den dåse tun, man har taget ned fra hylden, kommer fra en sund bestand, og om rødspættefileten, man har halet op af frysedisken, er fanget på en naturskånsom måde.
I Netto, føtex og Bilka er målsætningen, at fiskeglade kunder skal slippe for at skulle bekymre sig om lige netop det spørgsmål.
Inden for de næste tre år vil Dansk Supermarked Group sikre, at hverken den røgede makrel, fiskeolien eller kattemaden stammer fra truede fiskebestande eller forurenende dambrug. Sortimentet på fisk og skaldyrskal gøres så ansvarligt og bæredygtigt som muligt ved at skubbe til leverandørerne og samtidig styrke gennemsigtigheden fra hav til bord.
Mange flere bæredygtige fisk de seneste tre år
Bilka, føtex og Netto er allerede godt på vej. I dag er over halvdelen af de tre kæders fiske- og skaldyrsprodukter miljøcertificeret og på WWF’s grønne liste. Og for koldtvands- og varmtvandsrejer er 100 % af sortimentet i dag bæredygtigt. Sammen med WWF Verdensnaturfonden sikrer dagligvarekoncernen nu, at alle dele af sortimentet bliver halet i land. For det kræver en fælles indsats.
– Nok er vi store på markedet i Danmark, men i det store billede er vi bare en lille fisk. Derfor vil vi sammen med WWF Verdensnaturfonden skubbe på hos forbrugere og politikere og i særdeleshed hos producenter og leverandører, så vi kan gøre vores til, at den globale fiskebranche lægger om. Vi glæder os til at kunne præsentere et endnu mere bæredygtigt sortiment for vores kunder, siger CSR-direktør i Dansk Supermarked Group, Mads Hvitved Grand.
Ifølge FN er 90 procent af verdens fiskebestande enten fuldt udnyttede, overfiskede eller helt på grænsen til kollaps. Og ofte bliver fiskene fanget på en måde, der skader havmiljøet.
– Vi har en ambitiøs målsætning, og vi har en klar intention om at gøre vores til at sikre, at fiskeri og fiskeopdræt på verdensplan bliver bæredygtigt og ansvarligt. Vi arbejder målrettet på netop det, og vi er glade for, at vores partnerskab med WWF Verdensnaturfonden, som kan hjælpe os med at nå helt i mål, forstætter Mads Hvitved Grand.
Tager fat om problemets rod
Men hvorfor ikke bare straks stoppe med at sælge de produkter, som ikke er bæredygtige og ansvarlige, kan man spørge. Fordi der skal mere til at ændre på det egentlige problem, lyder det fra Christoph Mathiesen, programleder for fiskeri og akvakultur i WWF Verdensnaturfonden.
– Hvis man bare fjerner varerne fra hylderne, bliver de højst sandsynligt solgt et andet sted i verden. I stedet skal detailhandlen tage fat om problemets rod ved at gå i dialog med leverandørerne og stille krav om bæredygtighed. På den måde kan vi sammen flytte markedet i den rigtige retning og lette presset på verdens natur og fiskebestande og ikke mindst fremtidssikre levegrundlaget for både fiskere på Nordsøen og fattige rejeopdrættere i Vietnam, siger Christoph Mathiesen.
Han påpeger, at Dansk Supermarked Group og forbrugerne har potentialet til at gøre en stor forskel:
- Danskernes forbrug af miljøcertificeret fisk er et af de største i verden, og Dansk Supermarked Group er i den sammenhæng et kraftcenter. Når en så stor virksomhed vælger at omlægge sit sortiment, er der en lang række af store og små leverandører, som skal følge med, og samlet set sætter det et stort positivt aftryk i den globale fiskebranche. Derfor synes vi i WWF, at det er vigtigt at arbejde sammen med Dansk Supermarked Group.