Som den første by i Tyskland indfører Hamborg nu restriktioner for dieselbiler.
31. maj 2018 træder et forbud i kraft, som forbyder ældre dieselbiler at køre på to trafikerede strækninger i forstaden Altona. Det drejer sig om den 1,6 km lange Stresemannstrasse og et 580 meter langt stykke af Max-Brauer-Allee.
Forbuddet gælder de dieselbiler, der ikke lever op til den seneste Euro-6 norm. Ifølge FDM vil det reelt sige biler, der er fra før 2014. Af Hamborgs 330.000 dieselbiler biler lever kun de 116.000 op til disse krav.
Derudover vil det på Stresemannstrasse kun gælde lastbiler på 3,5 ton eller over, mens det på Max-Brauer-Allee gælder alle køretøjer – også personbiler. Gadens beboere vil dog være undtaget forbuddet.
Hamborg strammer grebet med Diesel-Fahrverbot
Med det kommende Diesel-Fahrverbot strammer Hamborg som den første tyske by grebet om dieselbilerne, efter at den tyske forbundsforvaltningsdomstol tilbage i februar gav en række byer medhold i, at de kan indføre kørselsforbud for de ældste dieselbiler i perioder, hvor luftforureningen overstiger det tilladte niveau.
»Der er ingen tvivl om, at nogle storbyer har problemer med luftkvaliteten, og at særligt de ældste dieselkøretøjer er problematiske. Derfor kan det give god mening at se på, om man eksempelvis skal indføre restriktioner for de ældste dieselbiler«, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.
Han mener dog, at det er forkert at skære alle dieselbiler over en kam.
»Test viser, at de nyeste Euro-6 dieselbiler overholder miljøkravene og udleder markant færre skadelige stoffer end ældre dieselbiler«, forklarer han.
Flere medier oplyser, at politiet i Hamborg vil foretage kontrol af bilerne på de to veje. En overtrædelse af forbuddet vil udløse en bøde på 25 euro for personbiler, mens den for lastbiler vil være på 75 euro.