Næsten seks ud af ti danskere vælger helst produkter og fødevarer, der belaster miljøet mindst muligt, når de køber ind. Til sammenligning vælger lidt mere end syv ud af ti helst varer, der er gode for egen og familiens sundhed.
Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark. Og de kan i høj grad være med til at forklare den popularitet, som Svanemærket og EU-Blomsten oplever, mener Miljø- og Fødevareministeriet.
Skrappe miljø- og kemikrav
De to officielle miljømærker stiller nemlig skrappe miljø- og kemikaliekrav og er dermed et godt valg for både miljø og sundhed.
- Det skal være let for forbrugerne at vælge de produkter, der belaster miljøet mindst muligt i en travl hverdag. Og det hjælper miljømærkerne til med. Derfor bakker jeg op om kampagnen, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
Svanemærket og EU-Blomsten fremmer produkter, der trækker i den rigtige retning, når det gælder øget genanvendelse.
- Det er derfor positivt, at miljømærkerne er i en rivende udvikling, og at flere og flere danske virksomheder ser en gevinst ved at miljømærke deres produkter, mener ministeren.
Svanen og EU-blomsten på 12.000
I Danmark findes Svanemærket og EU-Blomsten på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Rigtig mange ved godt, at de kan se efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de skal vælge for eksempel plejeprodukter, toiletpapir og rengøringsmidler.
Til gengæld ved langt færre, at de også kan se efter mærkerne på for eksempel bagepapir, møbler, babytøj eller hoteller. Det skal kampagnen »Dit valg i dag betyder alverden i morgen« være med til at sætte fokus på.
Vigtig opgave
- Den nye undersøgelse viser, at mange danskere foretrækker produkter, der skåner miljøet og er gode for sundheden. Det er lige præcis egenskaber, der kendetegner miljømærkede varer, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
- Derfor har vi en vigtig opgave med at øge danskernes kvalificerede kendskab til Svanemærket og EU-Blomsten – og ikke mindst kendskabet til det store udvalg. Det gør vi blandt andet med denne kampagne, og vi er glade for, at hele 13 butikskæder bakker op, siger direktøren i Miljømærkning Danmark.