Af Søren Wium-Andersen, biolog, cand. scient.
Under overskriften »Forståelig frustration« skriver energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) i Frederiksborg Amts Avis den 27. juli, »Jeg kan godt forstå, hvis der er folk, der har investeret i solceller i tiltro til de gældende regler, som føler sig frustrerede over udsigten til at få ændret afskrivningsreglerne«.
Ministeren oplyser også, at reglerne kan ændres af Energitilsynet uden om aftalepartnerne. Tilsynet, der i sin helhed er udpeget af ministeren, har som opgave uafhængigt af regeringen at fortolke de energilove, som er aftalt af politikerne og som i følge Energitilsynets hjemmeside »i vidt omfang er rammelovgivning«.
Hånden på hjertet. Det var jeg ikke klar over, da jeg investerede i solceller. Nemlig, at ministeren ganske elegant kan underløbe de aftaler, han har indgået i Folketinget, via et energitilsyn, som han selv har udpeget!
For ifølge Energitilsynets hjemmeside er det tildelt »et vidt skøn ved udmøntning af de dele af energilovene, hvor Energitilsynet er myndighed«.
Energitilsynet kan egenhændigt omgøre Folketingsaftaler
Først nu er jeg blevet blevet klar over, at Energitilsynet kan ændre bestemmelser og aftaler indgået af et flertal i Folketinget. Et system som vil være en pryd for enhver bananrepublik!
Når der fremover indgås aftaler i Folketinget, bør regeringen oplyse befolkningen om, hvornår der i aftalerne er indbygget skjulte muligheder for at omgøre aftalerne uden om regeringen og forligskredsen. For det er åbenbart det, der nu er ved at ske med en af de mange solcelleaftaler.
Jeg finder, at det sejler i ministeriet, når der er sådanne retssikkerhedsmæssige problemer.