Interessen for ny nordisk mad løfter salget af Skyr fra Thise Mejeri. Salget af det proteinrige, fedtfattige surmælksprodukt, som oprindelig kommer fra Island, er i løbet af årets første 16 uger steget 75 procent i forhold til samme periode sidste år.
Det oplyser mejeriets salgsdirektør, Mogens Poulsen.
- Vi lancerede Skyr i 2006, men først nu har det for alvor vundet indpas. Jeg tror, det blandt andet er båret frem af den fornyede interesse for nordisk madtradition og kultur, siger Mogens Poulsen.
Thise Mejeri sælger Skyr for 250.000 kroner om ugen. Produktet kan ifølge Mogens Poulsen anvendes både til dressing og på kage i stedet for creme fraiche.
- Jeg har også hørt om en, der bruger det på skinkesalat, fortæller Mogens Poulsen.
Vurdering fra en storforbruger
- Jeg er storforbruger af Skyr, skriver madblogger Malou Rotvel Pagh på OrganicTodays facebook-side.
- Det har erstattet både creme fraiche, græsk yoghurt og tykmælk – jeg justerer bare konsistensen alt efter anvendelse. Det er efter min mening det perfekte surmælksprodukt, lyder hendes klare bedømmelse.
Skyr har været anvendt på Island i 1000 år. Det er fedtfattigt, rigt på protein og har et meget højt tørstofindhold. Konsistensen er meget tyktflydende.