Et liv uden laktose betyder ikke nødvendigvis et liv uden mejeriprodukter. Arla oplever stor interesse for laktosefri produkter blandt mennesker, der er intolerante og andre, der gerne vil leve et liv uden laktose.
»Laktosefri er gået mainstream. Alene i løbet af 2017 vækstede vores Arla laktosefri-serie med 30 procent. Og vi oplever, at forbrugere over hele landet i stigende grand efterspørger laktosefri produkter som fx yoghurt, smør og mælk,« siger Søren Bang Rasmussen, der er ansvarlig for Arla Laktosefri-brandet i Arla Danmark.
Ifølge ham er mælken favoritten blandt de laktosefri produkter. Fra 2016 til 2017 voksede salget af laktosefri mælk med 18 procent.
Ifølge Arla indeholder laktosefri mælk de samme næringsstoffer som traditionel mælk og smager stort set som traditionel mælk.
Mælkekategorien vokser
I januar i år lancerede Arla en økologisk laktosefri minimælk. Minimælk er i forvejen den mest solgte mælk herhjemme, og den laktosefri variant fik da også hurtigt et stort publikum med et salg på cirka 7.500 tons.
»For at imødekomme den stigende interesse for laktosefri mælk følger vi trop i efteråret med en ny laktosefri mælk – nemlig sødmælk,« siger Søren Bang Rasmussen.
Arla forventer at salget vil fortsætte med at stige. I Sverige har de i mange år haft en forkærlighed for laktosefri mælk, og sidste år blev der solgt ca. 76 millioner liter laktosefri mælk i vores naboland.
»Herhjemme forventer vi, at salget af laktosefri mælk vil vokse med 20 procent om året frem mod 2020,«, siger Søren Bang Rasmussen.
FAKTA: Sådan bliver laktosefri mælk til
Kilde: Arla