13.896 – så mange nye batteridrevne biler er lydløst trillet ud på vejene i første kvartal af 2016. Hvor Norge og Finland oplevede det bedst sælgende kvartal til dato er salget i Danmark omvendt gået i stå.
Salget af elbiler og plugin hybrider er kommet godt fra start i 2016. Det viser den netop publicerede udgave af branchepublikationen Insero Quarterly, som præsenterer den seneste udvikling inden for salget af batteridrevne biler i de nordiske lande. Særligt plugin hybrider har fået gang i salget, og nærmer sig det samlede salg af elbiler.
- Markedet for elbiler er stadig i sin vorden. Det kræver tilvænning at skifte fra benzin til el, og samtidig er udvalget af nye elbiler fortsat begrænset, siger Søren Bernt Lindegaard, konsulent ved Insero.
Det giver gode betingelser for plugin hybrider, som en overgangsteknologi. I første kvartal af 2016 har plugin hybrider udgjort 45,7 procent af det samlede salg af batteridrevne biler i Norden
Vi forventer, at det tal vil stige betydeligt i de kommende år – indtil markedet for elbiler er modnet tilstrækkeligt, siger Søren Bernt Lindegaard.
I alt blev der solgt 6.355 plugin hybrider og 7.541 elbiler i første kvartal af 2016 på tværs af de nordiske lande. Hvor elbiler udelukkende har et batteri og en elektrisk motor, har plugin hybrider både et batteri og en benzinmotor, så den kan køre på både strøm og benzin.
Danmark sakker bagud
Hvor både Norge, Finland og til dels Sverige har oplevet en fremgang i salget, er elbilsmarkedet i Danmark med introduktionen af afgifter på elbiler gået i stå – og det på trods af at plugin hybridsalget holder niveauet.
- Den trinvise introduktion af elbiler i det normale skattesystem i Danmark har, som ventet, haft en markant effekt på salget af elbiler. Hvor vi i 2015 så 1.185 nye batteridrevne biler på vejene i gennemsnit per kvartal, har vi i første kvartal af 2016 set et salg på blot 242 batteridrevne biler, forklarer Søren Bernt Lindegaard.
Den trinviste introduktion betyder, at elbilkøbere bliver pålagt 20 procent af registreringsafgiften i 2016, efterfulgt af 40 procent, 65 procent og 90 procent i de efterfølgende år. I 2020 forventes det, at afgiften er fuldt implementeret.
- Ud over at Danmark sakker bagud i forhold til de andre Nordiske lande, betyder det stagnerende elbilsalg også, at Danmark i mindre grad er i stand til at udnytte den store mængde vedvarende energi, som produceres fra særligt vindmøller. Elbilen er oplagt til dette formål, men det kræver bedre rammevilkår, hvis potentialet skal udnyttes fuldt ud, siger Søren Bernt Lindegaard.
Norge fortsat i førersædet i Norden
Den norske fremmarch på elbilmarkedet er i begyndelsen af 2016 fortsat i ufortrødent tempo, med et salg på over 10.000 batteridrevne biler svarende til en tredjedel af alle solgte biler i Norge.
- Norge viser hvor hurtigt den kollektive opfattelse kan rykkes med en målrettet indsats fra politisk hold. Kritikere vil hævde at elbilernes succes er et spørgsmål om unfair subsidier, og økonomi er bestemt en vigtig faktor, men det forklarer ikke det store salg af plugin hybrider som ikke har samme fordele. Insero forventer fortsat så markant vækst i begge segmenter, at der ikke går lang tid før 50 procent af bilsalget i Norge er biler med ladestik, forudser Søren Bernt Lindegaard.
Også Finland fik en imponerende start på 2016 med 390 solgte batteridrevne biler – det bedste kvartal til dato.