EU-kommissionen har i dag foreslået at indføre effektivitetskrav for lastbiler, således at nye lastbiler i 2025 skal bruge 15 procent mindre brændstof end i dag, og dermed også udlede mindre CO2.
Kommissionen foreslår samtidig et mål på 30 procent reduktion i 2030. Ifølge Kommissionen vil de nye lastbiler årligt medføre 5.000 euro i sparede brændstofafgifter pr. lastbil.
- Det er et rigtigt godt første skridt, som er et vigtigt bidrag til at nedbringe CO2-udledningen fra transport, siger Jeppe Juul, der er transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Tegner sig for en femtedel af CO2-udledningen
Lastbilerne har ikke tidligere været omfattet af brændstofkrav, selvom de tegner sig for 22 procent af CO2-udledningen fra køretøjer i EU. I lande som USA, Japan, Kina og Canada er der allerede krav.
- Vi havde selvfølgelig gerne set et mere ambitiøst forslag. Vi har voldsomt brug for at få CO2-udlednigen under kontrol, og de områder, hvor der både spares penge og CO2, skal udnyttes så meget som muligt, siger Jeppe Juul.
En række lande og store virksomheder som fx IKEA, Unilever, Carrefour and Nestlé har krævet en reduktion på 24 procent i 2025, og EU-kommissionens forslag er således en del lavere.
- Det er vigtigt, at brændstofbesparelserne leveres i den virkelige verden, og ikke undermineres af bogholderkneb eller testmanipulering, siger Jeppe Juul.
Ny standard skal give sikrere lastbiler
Kommissionen har også foreslået verdens første standard for visuelt udsyn i lastbilen, der vil gøre det nemt at fremstille markant sikrere lastbiler end i dag. Hvert år dræbes 3.850 mennesker i EU i ulykker hvor lastbiler er involveret, et tal der med den nye standard formentligt vil blive begrænset, vurderer Jeppe Juul.
- Den nye standard vil gøre det muligt at begrænse antallet af højresvingsulykker og gøre det nemt at stille krav i forbindelse med fx offentlige udbud, siger han.