Nordmændene har fået smag på økologisk mad. Men en stigning på ti procent i forhold til året før ser det ud til at nordmændene begynder at få smag på økologisk mad. Selv om økologernes markedsandel ikke er nær så stor i Norge som i Danmark og Sverige, er salget på seks år mere end fordoblet.
Det fremgår af nye tal fra Statens Landbrugsforvaltning.
Norges landbrugsminister, Lars Peder Brekk, glæder sig over fremgangen.
- En stigning på ti procent er virkelig glædeligt nyt. Vi har en målsætning om at øge mangfoldigheden af produkter og forbrugernes valgmuligheder. Tallene for 2011 viser, at markedets satsning på at øge omsætningen af økologiske produkter virker, siger ministeren.
Det er især salget af økologisk barnemad, der hitter hos forbrugerne, men også mejeriprodukter og grønsager sælger godt. Alene salget af økologisk barnemad er steget 50 procent i løbet af et år. Grønsager, barnemad og mejeriprodukter tegner sig tilsammen for ikke mindre end 54 procent af den totale omsætning af økologiske varer i de norske butikker.
Reidar Andestad, der er daglig leder i Norges økologiske organisation, Oikos – Økologisk Norge, er overbevist om, at den stærke vækst skyldes, at flere butikskæder i løbet af året har sat gang i kampagner og nye initiativer for at øge salget.
- Rema 1000 har kørt kampagner på økologisk barnemad i hele landet og reducerede priserne i Oslo-området. Coop svarede igen ved at tilbyde økologisk frugt og grønt til konventionel pris over hele landet fra 1. februar 2012. Desuden har det offentlige øget indkøbet af økologiske varer, ligesom det norske forsvar har gået foran, fortæller en glad Raidar Andestad.