Regeringen har lovet politisk handling på afgiftsområdet for grøn transport. Men Vi mangler et klart politisk signal: Vil man grøn transport eller ej, lyder det fra Dansk Energi.
Regeringen har tidligere udskudt den store omlægning af bilbeskatning, som fremgik af regeringsgrundlaget. Og heller ikke i regeringsudspillet for Finanslov 2015 indgår indfrielsen af regeringens grønne transportambitioner.
Det efterlader et stort spørgsmål om, hvad der skal ske med bilbeskatningen på sigt – og især med afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler, der løber til udgangen af 2015.
- Uden en afklaring vil investeringslysten i elbilmarkedet tørre ud. Heldigvis er der rum for at forlænge afgiftsfritagelsen i en treårig periode, mens vi venter på en omlægning af bilbeskatningen, Men vi kan ikke finde det i udspillet til finansloven, og det er vi ikke tilfredse med, siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.
Afklaring presser sig på
En afklaring af de afgiftsmæssige forhold for el- og brintbiler presser sig på, fordi bilfabrikkerne allerede nu planlægger, hvilke biler der skal på markedet i Danmark i 2017.
Uden den nødvendige afklaring vil både producenterne og alle de virksomheder, der har investeret i brinttankstationer, ladeinfrastruktur, taxaselskaber og delebilsordninger med elbiler tøve med de nødvendige investeringer, argumenterer Dansk Energi.
Ifølge Dansk Energis egne beregninger er der samlet set et rum for finansiering på 2,4 mia. kr. for en forlængelse af afgiftsfritagelsen i 2016-2018, hvilket svarer til konservativt skønnet 17.000 biler.
-Det ville være oplagt at få en forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler med i finansloven for 2015. Vi må ikke glemme, at grønne initiativer på transporten er afgørende for, at vi kan leve op til vores langsigtede klimaambitioner, siger Lars Aagaard.
- SF og Enhedslisten har hidtil holdt regeringen fast på de grønne ambitioner med transporten.
Aagård håber, at det også gælder, når de to partier kommer ind til forhandlingsbordet, og at regeringen vil være tilsvarende lydhør.
Han understreger, at afgiftsfritagelsen ikke skal løbe uendeligt.
-Elbilerne skal selvfølgelig ned i pris i takt med, at markedet udvikler sig. Det er derfor helt ok, at en forlængelse af afgiftsfritagelsen for eksempel kun sættes til at løbe yderligere tre år. Det skal kombineres med, at partierne bag aftalen løbende ser på, hvor hurtigt markedet udvikler sig, og hvad der skal skabe den langsigtede ramme for transportens grønne omstilling. Men det afgørende skridt er en forlængelse af afgiftsfritagelsen, ellers klinger ambitionerne hult, siger Lars Aagaard.