En priskrig sidste år fik salget til at stige voldsomt. Supermarkedskæder Kiwi lagde ud med at skære toppen af priserne på de økologiske produkterne, og det fik hurtigt konkurrenterne til at følge trop.
Nu viser tallene, at salget af økologiske fødevarer i år er steget 145 procent i forhold til samme periode sidste år.
Kiwi får æren
- Vi har satset over lang tid, men det har ikke givet resultat før nu, siger chefen for ernæringspolitik i Norgesgruppen, Bård Gultvedt til nyhedssitet e24.no.
Samlet blev der solgt økologisk mad for 1,45 milliarder norske kroner i 2012. Det er en fremgang på 17 procent i forhold til året før.
Kiwi tilskrives størstedelen af æren for den store øko-fremgang i Norge. I Danmark har Kiwi blandt andet gjort sig bemærket med at skære halvdelen af momsen på økologiske varer under sloganet: 1/2 MØMS.
Halter efter Sverige og Danmark
Den norske regering har i mange haft et mål om, at 15 procent af maden i 2015 skal være dyrket økologisk. Alligevel halter Norge langt efter nabolande som Sverige og Danmark.
Kun 1,2 procent af nordmændenes mad er i dag økologisk. I Sverige er andelen betydelig højere, og i Danmark bryster vi os af verdens højeste øko-andel på næsten syv procent.
Hver tredje vil betale mere
Men meget tyder på, at nordmændenes interesse for økologisk mad vokser. I en underøgelse, som for nylig blev offentliggjort i avisen Nationen, svarer en af tre nordmænd, at de er villige til at betale mere for økologisk mad end for ikke-økologisk mad.
- Det er glædelige tal. Er tallene repræsentative, betyder det, at over en tredjedel af befolkningen sætter pris på økologisk mad og har forståelse for, hvorfor den er dyrere, siger daglig leder i Oikos Økologisk Norge, Regine Andersen til Nationen.