For at fremme eksporten af økologi yderligere er Landbrug & Fødevarer gået sammen med Økologisk Landsforening og Food Nation for at udvikle en ny samling af PR-materialer til organisationer og virksomheder, der netop arbejder med eksport af økologiske fødevarer.
Samlingen består bl.a. af magasinet The Organic Way – The Danish Model, der findes på fire forskellige sprog og en PR-film, der fortæller om styrkerne bag vores økologiske produktion.
»Med samlingens materialer ønsker vi at udbrede kendskabet til den økologiske fødevareproduktions styrkepositioner, der har banet vejen for den succes, dansk økologi har i dag, siger Kirsten Lund Jensen, der er økologi-chef hos Landbrug & Fødevarer.
»På vegne af vores økologiske landmænd og virksomheder skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at understøtte interessen i udlandet og dermed styrke salget, så det forsat er en god forretning at være økolog i Danmark«, siger hun.
Danskerne forbruger mest økologi
I materialet har de tre organisationer samlet fortællingen om de mange forskellige politiske, faglige og markedsmæssige indsatser fra jord til bord, der har gjort den økologiske fødevareproduktion i Danmark til noget helt særligt. Siden de første pionerer i begyndelsen af 1980′erne fik afsat de første skæve økologiske gulerødder i brugsen, er de danske forbrugere endt på en fornem førsteplads som dem, der køber suverænt flest økologiske fødevarer i hele verden.
»Med materiale vil vi gerne gøre det lettilgængeligt for fødevarevirksomhederne at fortælle deres kunder den helt unikke historie om den særlige danske model, der har bragt dansk økologi i den førerposition, økologien herhjemme har i dag«, siger Mette Jasper Gammicchia, der er leder af afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.
»Andre lande ser også mod Danmark, når der skal hentes inspiration til enten at øge omlægningen til økologi eller udvikle den økologiske afsætning. Derfor er en præsentation af den danske model for økologi efterspurgt som case i udlandet. Den efterspørgsel har blandt andet dannet baggrund for udarbejdelsen af materialet«, fortæller hun.
Den nye samling af PR-materialer om økologiens styrkepositioner henvender sig til økologiske fødevarevirksomheder og organisationer, der gerne vil brande økologi på eksportmarkederne.
Samlingen indeholder:
Materialerne kan downloades via: https://lf.dk/viden-om/oekologi
Kilde: Landbrug & Fødevarer