- Pendlercykler en rigtig god opfindelse. Det er billigt og nemt, og så er der fuld service på i hele lejeperioden, siger Ole Petersen, der i tre måneder har suset rundt på en lejet pendlercykel.
Han bor i Randers og arbejder i Århus. Han tager derfor toget hver dag og bruger cyklen til at komme fra sit hjem og til banegården. Da der er rift om cyklerne, har det ikke været muligt for ham at forlænge perioden, og det beklager han.
- Jeg håber, der snart bliver en cykel ledig igen, for jeg er blevet afhængig af min pendlercykel, siger Ole Petersen.
På forkant af den nationale cykelstrategi
I juli 2014 lancerede regeringen en ny cykelstrategi, der skal få flere danskere til at træde i pedalerne. Strategien lægger især vægt på cyklen i sammenhæng med den kollektive trafik. Det glæder derfor Birgit Berggrein, projektleder for Randers Cykelby, at randrusianere er på forkant med udviklingen:
- Det er meget positivt, at borgerne har taget så godt imod det nye tilbud. Vi regner med på sigt at kunne udvide antallet af pendlercykler, så endnu flere kan komme hurtigt og nemt rundt på cyklerne, siger Birgit Berggrein.
Hun påpeger, at cyklerne er et godt alternativt tilbud til de mange mennesker, der bor udenfor Randers, og som har en gammel slidt cykel stående ved stationen.
- Vores mission er at få endnu flere i sadlen, og pendlercyklerne er en unik måde at kombinere offentlig transport med cykling, siger Birgit Berggrein.