Økologisk rekordsalg for tiende år i træk

Salget af økologiske varer stiger for tiende år i træk. Her er det økologiske smoothies fra Natrufrisk.

ØKOLOGI – Salget af økologiske varer vokser for tiende år i træk. Omsætningen af økologiske fødevarer steg med seks procent i 2013, viser nye tal fra Danmarks Statistik. COOP og Dansk Supermarked forventer yderligere fremgang i år.

Der blev solgt økologiske fødevarer for 5,8 mia. kroner i de danske supermarkeder i 2013, hvilket er en stigning på seks procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som har registreret den økologiske omsætning i ti år – og i alle årene har der været fremgang.

- Økologiske varer fylder mere i danskernes indkøbskurve end hos nogen andre i verden, og der er god grund til at glæde sig over, at økologisalget fortsat stiger. Ø-mærket har bidt sig fast blandt danskerne som garant for rent drikkevand, høj dyrevelfærd og rene fødevarer, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

En af højdespringerne blandt de økologiske varer er æg, som i 2013 havde en salgsvækst på hele 24 procent, hvilket ifølge Henrik Hindborg skyldes bl.a. en stigende interesse for dyrevelfærd.

- Den viser, at 28 pct. af danskerne først og fremmest vælger æg efter det røde ø-mærke, når de køber ind, og at prisen på æggene er blevet mindre vigtig, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, som betegner de stigende salgskurver for ‘positiv’.

- Sammen med den stigende eksport og det øgede tilvalg af økologi i offentlige køkkener, er fremgangen meget vigtig for at kunne nå regeringens mål om en fordobling af økologien i 2020, siger hun.

Forventer yderligere øko-vækst i år
Hos Dansk Supermarked mærkes forbrugernes interesse for økologiske varer tydeligt.

- Salget af økologiske varer stiger år for år i vores butikker, og det er især frugt og grønt samt mejeriprodukter, der ryger i indkøbskurvene i både Føtex, Netto og Bilka, siger Henrik Kjeldsen, indkøbsdirektør for ferskvarer hos Dansk Supermarked, som forventer, at den positive udvikling fortsætter.

Det samme gør sig gældende hos Coop, hvor økologi-salget på tværs af kæderne steg mærkbart i løbet af 2013.

- Den økologiske omsætning nåede et markant højere niveau i slutningen af året end i starten, og vi forventer yderligere vækst i 2014, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop og peger på, at 40 procent af Coop’s kunder ifølge en undersøgelse forventer at bruge endnu flere penge på økologi i år end de gjorde i 2013.

Det økologiske mælkesalg stiger

Tallene fra Danmarks Statistik viser en stigning i salget af økologisk mælk på fire procent i 2013, og de økologiske mejerier Arla, Thise og Naturmælk oplever en yderligere forstærket vækst i starten af 2014.

- Vi ser en voksende efterspørgsel på den økologiske mælk, og signalet fra vores kunder er også klart, at de vil være der fremadrettet, siger Nelly Riggelsen, marketingschef hos Naturmælk, der kan registrere en vækst i salget på næsten 10 procent i første kvartal af 2014 målt op imod første kvartal af 2013.

Omkring 30 procent af den mælk, der bliver solgt i Danmark, er økologisk.

Økologien vokser også udenfor butikkerne
Samtidig med, at salget af økovarer stiger i dagligvarehandlen, fylder økologien også mere og mere i de danske kantiner, restauranter og institutioner. Salget af økologi til landets private og offentlige storkøkkener er vokset med 9,4 procent fra 2012 til 2013 og den økologiske omsætning er således mere end fordoblet siden 2009, viser tal fra landets største grossister.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: