Økologisk mad fylder mere i kantinerne

Salget af økologisk mad til kantiner og storkøkkener stiger kraftigt. I 2011 købte de øko-varer for 750 millioner kroner, men i år stiger salget 20 procent. I 2013 er der udsigt til en fremgang på hele 30 procent, fremgår det af ny prognose.

Mange kantiner serverer økologisk mad.

Salget af økologisk mad til storkøkkener, skoleordninger samt kantiner og restauranter stiger voldsomt.

Sidste år blev der solgt øko-varer for omkring 750 millioner kroner i foodservice-sektoren. Og det tal vil stige yderligere med 20 procent i år og 30 procent i 2013, lyder det i en prognose fra Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening.

Dermed vil den samlede omsætning næste år nå op på 1,2 milliarder kroner, oplyser Landbrug & Fødevarers webmagasin Food Culture.dk

- De positive udsigter skyldes især regeringens målsætning om 60 pct. økologi i offentlige måltider, der for alvor forventes at få betydning fra 2013. Og derudover er der også i mange private kantiner og restauranter øget fokus på økologi, så danskerne kan se frem til meget mere økologi, når de spiser ude, siger Kirsten Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Mere økologi på samme budget

Men selv om forventningerne til økologi-salget er høje, påpeger Kirsten Lund Jensen dog, at der også er udfordringer for køkkener, der gerne vil servere mere økologi.

- Det er jo ingen hemmelighed, at økologiske varer er lidt dyrere end de konventionelle, og selv om der er målsætninger om øget økologi i køkkenerne er der ikke sat ekstra penge af i budgetterne til indkøb, siger hun. Det, der er sat penge af til, er at forøge køkkenernes viden om de hvordan de kan omlægge deres køkkener til mere økologi.

- Heldigvis har vi talrige eksempler på køkkener, der serverer op til 90 pct. økologi uden, at det koster flere penge, og de erfaringer, der er gjort i de køkkener, skal udbredes til de andre, så omstillingen bliver nemmere for dem, siger Kirsten Lund Jensen.

Også vækst i detail

I 2011 blev der i Danmark solgt økologiske fødevarer for i alt 7,5 mia. kr., inkl. salg til detailhandel og foodservice-sektoren samt alternative kanaler som markeder, gårdbutikker og abonnementsordninger. Økologi-salget svarer til, at alle danskere – ung som gammel – i gennemsnit købte økologiske fødevarer for 1.350 kr., og også her forventer de to organisationer vækst i de kommende år.

- I 2011 steg økologiomsætningen i detailhandlen med 7 pct. til i alt 5,5 mia. kr. I år forventer vi en lignende vækst i størrelsesordenen 5-10 pct., mens 2013 formentlig vil give en stigning i detailsalget på omkring 10 pct., siger Kirsten Lund Jensen til Foodculture.dk.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: