Salget af økologisk mad til storkøkkener, skoleordninger samt kantiner og restauranter stiger voldsomt.
Sidste år blev der solgt øko-varer for omkring 750 millioner kroner i foodservice-sektoren. Og det tal vil stige yderligere med 20 procent i år og 30 procent i 2013, lyder det i en prognose fra Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening.
Dermed vil den samlede omsætning næste år nå op på 1,2 milliarder kroner, oplyser Landbrug & Fødevarers webmagasin Food Culture.dk
- De positive udsigter skyldes især regeringens målsætning om 60 pct. økologi i offentlige måltider, der for alvor forventes at få betydning fra 2013. Og derudover er der også i mange private kantiner og restauranter øget fokus på økologi, så danskerne kan se frem til meget mere økologi, når de spiser ude, siger Kirsten Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
Men selv om forventningerne til økologi-salget er høje, påpeger Kirsten Lund Jensen dog, at der også er udfordringer for køkkener, der gerne vil servere mere økologi.
- Det er jo ingen hemmelighed, at økologiske varer er lidt dyrere end de konventionelle, og selv om der er målsætninger om øget økologi i køkkenerne er der ikke sat ekstra penge af i budgetterne til indkøb, siger hun. Det, der er sat penge af til, er at forøge køkkenernes viden om de hvordan de kan omlægge deres køkkener til mere økologi.
- Heldigvis har vi talrige eksempler på køkkener, der serverer op til 90 pct. økologi uden, at det koster flere penge, og de erfaringer, der er gjort i de køkkener, skal udbredes til de andre, så omstillingen bliver nemmere for dem, siger Kirsten Lund Jensen.
I 2011 blev der i Danmark solgt økologiske fødevarer for i alt 7,5 mia. kr., inkl. salg til detailhandel og foodservice-sektoren samt alternative kanaler som markeder, gårdbutikker og abonnementsordninger. Økologi-salget svarer til, at alle danskere – ung som gammel – i gennemsnit købte økologiske fødevarer for 1.350 kr., og også her forventer de to organisationer vækst i de kommende år.
- I 2011 steg økologiomsætningen i detailhandlen med 7 pct. til i alt 5,5 mia. kr. I år forventer vi en lignende vækst i størrelsesordenen 5-10 pct., mens 2013 formentlig vil give en stigning i detailsalget på omkring 10 pct., siger Kirsten Lund Jensen til Foodculture.dk.