Fødevarekoncernen Nestlé ramte lige ind i den økologiske trend med lanceringen af en økologisk variant af Nescafé instant kaffe, skriver Dansk Handelsblad. Ifølge bladet har den økologiske kaffe været med til at give koncernen et godt resultat i Danmark sidste år.
Nestlé Danmark kom ud af 2016 med et resultat før skat på 22,2 millioner kroner ud af en omsætning på 483,8 millioner kroner. Det er en stigning på henholdsvis 41 procent i forbedret resultat og 4 procent i øget omsætning.
Det øgede salg skyldes dog ikke kun lanceringen af en økologisk kaffe, men også det faktum at danskerne generelt drikker mere instant kaffe. Selskabet betegnet det som et tilfredsstillende resultat.
– Vi har for eksempel haft succes inden for instant kaffe, hvor vi blandt andet er slået igennem med vores Nescafé Gold Organic & Fairtrade, som er blevet udviklet specifikt med udgangspunkt i den økologiske trend, som vi ser i Danmark, og som faktisk havde verdenspremiere i Danmark for et år siden, siger Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé Danmark.
- Det er i det hele taget interessant, at flere forbrugere har fået øjnene op for en gammel opfindelse som instant kaffe, som vi i Nestlé brygger udelukkende på rigtige kaffebønner. Vi har haft succes med både vores velkendte Nescafé-klassikere, men også med nye varianter, siger Martin Broberg.
Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og beskæftiger 328.000 medarbejder i 189 lande verden over. Nestlé omsætter årligt for 625 milliarder kroner.