Økologisk gård har skolehaver til tre skoler

SKOLEHAVER – Flere økologiske landbrug begynder at interessere sig for skolehaver. På Nørremadegård ved Rynkeby har gårdejer og landbrugsteknolog Dorte Daugaard nu 150 elever fra tre skoler i Haver til Maver-forløb.

I femte klasse kræver det lidt større indsats at få de seje piger og drenge til at synes, det er sjovt, men vi har holdt kok-amok-dage for de store, som har været en kæmpe succes, fortæller Dorte Daugaard. Foto: Dorte Daugaard

Det økologiske landbrug Nørremadegård på Fyn debuterede i foråret 2015 som Haver til Maver vært med 150 elever på tre forskellige klassetrin. På længere sigt skal udskolingen også med.

150 af skolebørn fra tre skoler gjorde i foråret 2015 deres første erfaringer med skolehaver på Nørremadegård ved Rynkeby. Gården har fået støtte fra Nordeafonden til at starte en lokal afdeling af Haver til Maver.

Eleverne fra to folkeskoler og en friskole i Kerteminde Kommune kan ikke alene dyrke deres egne grønsager, de kan også opleve, hvordan gårdens ejere passer svin og dyrker frugt og bær.

Nørremadegård har været drevet økologisk siden 1984, og de nuværende ejere har haft den siden i 2009. De har et et alsidigt landbrug med udegrise og frugt til marmelade, saft og gelé. Der er kvædetræ, hyldbuske, solbær, stikkelsbær, hindbær og ribs på gården.

Skolehave – en ny erhvervsgren på bedriften
– Det har vært utrolig spændende at komme i gang med, men der er meget arbejde i det og stadig mange udfordringer i at få det til at fungere, siger Dorte Daugaard, der driver Nørremadegård sammen med sin mand Yngve Kristiansen.

De har begge arbejde uden for bedriften, men Dorte Daugaard, der er uddannet jordbrugsteknolog og tidligere har arbejdet som økologisk konsulent, håber på længere sigt at kunne lægge mere af sin arbejdstid på bedriften.

Skolehaverne skal være en del af hendes fremtidige arbejde på gården, og i første sæson har der været rigeligt at se til. Hun har selv undervist i alle de tre elementer, som Haver til Maver konceptet indebærer: Havedyrkning, udekøkken og naturfag.

– Der er mange af lærerne, der gerne vil være mere engagerede i selve undervisningen, men det stiller faktisk også store krav til mig at uddelegere undervisningen på en tilfredsstillende måde, siger hun.

Tre klasstrin har prøvet haven
I første sæson har tre forskellige klassetrin været i haven: anden, tredje og femte. I forhold til læreplanerne passer skolehaveforløbet bedst til mellemtrinnet, men Dorte Daugaard har haft vældig gode erfaringer med at have de små med i haven.

– Anden klasse elsker det. De er så begejstrede. De kommer, før de har prøvet skolekøkkenet, så de helt oppe at køre over at lave rababerkompot og fladbrød.

– I femte klasse kræver det lidt større indsats at få de seje piger og drenge til at synes, det er sjovt, men vi har holdt kok-amok-dage for de store, som har været en kæmpe succes.

Tilbud til udskolingen på vej
Dorte Daugaard håber på lidt længere sigt også at kunne lave et tilbud til eleverne i udskolingen, som der i øjeblikket ikke er materiale til i Haver til Mavers materialer.

– Man kan sagtens lave relevante aktiviteter til samfundsfag og bruge skolehaven til emner der har med de global fødevaresystemer, klimaforandringer, energi og biodiversitet at gøre, siger hun.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: