Økologisk eksport skyder i vejret

ØKOLOGI – For niende år i træk sætter eksporten af danske økologiske produkter ny rekord. Danske virksomheder eksporterede sidste år økologiske varer for 1,7 milliarder kroner. I 2020 når vi op på tre milliarder eller mere, skønner Økologisk Landsforening.

Bageriet Aurion stiftet af Jørn Ussing (billedet) har succes i udlandet. Foto: Økologisk Landsforening

Samtidig med, at regeringen poster milliarder i det industrialiserede landbrug, der er truet af historisk høj gæld og indtjeningskrise, kan den økologiske fødevaresektor for niende år i træk glæde sig over, at eksporten af økologiske varer sætter ny rekord. Eksporten af økologiske varer er syvdoblet på blot ti år.

Den stejle vækstkurve for eksporten fortsætter opad, og sidste år solgte danske virksomheder e øko-varer til udlandet for 1.721 millioner krone. Det er en stigning på 12 procent i forhold til året før, og Økologisk Landsforening forventer, at øko-eksporten i 2020 når op på mindst tre milliarder kroner.

- Økologi er slået igennem i dagligvarekæder og professionelle køkkener i rigtig mange lande – og udviklingen går kun i én retning: opad, siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, som vurderer, at den positive udvikling vil fortsætte.

Dansk økologi er eftertragtet i udlandet på grund af vores mangeårige erfaringer med økologisk produktion, siger hun.

- Vi er det land i verden, der har den højeste økologiandel i vores fødevaresalg. Det betyder blandt andet, at de danske virksomheder kan bidrage med et bredt udvalg af innovative, økologiske produkter. Vi forventer, at den danske eksport af økologiske varer vil fortsætte med at stige minimum 10 procent hvert år de kommende år og således nå minimum tre milliarder i 2020. Det er en udvikling, som er til stor gavn for vækst- og jobskabelsen inden for den grønne sektor – og ikke mindst for dansk miljø, natur og grundvand, tilføjer Helene Birk.

Flere varegrupper til udlandet
Tyskland er fortsat det største eksportmarked for danske øko-virksomheder og udgør 48 procent af eksporten. Mens Sverige i 2014 har stået for den største stigning og udgør nu 17 procent af den samlede øko-eksport fra Danmark.

Eksporten af økologiske mejerivarer og æg vejer fortsat tungest i statistikken og udgør 51 procent af eksporten. Det er en tidobling siden 2005. Eksporten af økologisk frugt og grønt steg mærkbart fra 120 mio. kroner i 2013 til 210 millioner kroner i 2014 – hvilket svarer til en stigning på 75 procent.

Ifølge Helene Birk er minimum 70 procent af de danske øko-virksomheder involveret i eksport til udlandet.

- Den udenlandske interesse for dansk økologi breder sig til flere typer af varer og virksomheder. Forarbejdede varer som frosne grønsager, drikkevarer, snacks, babyprodukter og i det hele taget økologiske convenience-produkter er i stigning – ganske vist fra et meget lavt niveau, forklarer Helene Birk.

Økologisk instant-grød er et hit i Holland
En af de danske øko-virksomheder, der har succes med eksport af netop denne type øko-varer, er Aurion i Nordjylland.

- For et års tid siden lancerede vi en økologiske instant-grød som eksportvare, og det er gået rigtigt stærkt siden. Produkterne er nu ude i over 1000 butikker i Holland, og vi ser bestemt et potentiale i at udvide eksporten til andre lande, siger Brian Tholstrup Nybo, administrerende direktør hos Aurion.

- Vi oplever generelt en stor interesse for økologiske convenience-produkter af høj kvalitet. Tendensen peger i retning af, at forbrugerne vil have produkter, som er gode og sunde og samtidig nemme og hurtige at tilberede, siger han.

Danske forbrugere køber langt flere økologiske varer end for blot få år siden. Derfor er det ikke kun eksporten, der stiger. Også importen steg i 2014 med 9 procent, viser tallene fra Danmarks Statistisk.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: