Økologien vokser stærkt i USA og EU

ØKOLOGI – Salget af økologi er på verdensplan steget 11 procent på et år. I Danmark er 7,4 procent af den mad, vi køber, økologisk. USA er verdens største marked for økologisk mad.

Danske virksomheder valfarter hvert år til BioFach for at deltage i verdens største økologiske fødevaremesse.

Danmark er ikke som for eksempel Sverige med i den eksklusive klub af lande, der har omlagt mere end ti procent af landbrugsarealet. Til gengæld markerer danske forbrugere sig som nogle af dem, der globalt set køber flest økologiske mad.

Det viser en ny international rapport, som i dag offentliggøres på verdens største øko-messe i Nürnberg. Her deltager 49 danske virksomheder i et rekordstort eksportfremstød for dansk økologi. Miljø- og fødevareministeren åbner i dag den danske fællesstand.

Efterspørgslen på øko-varer stiger ikke bare i Danmark, men også globalt. Verden over blev der samlet set solgt økologiske varer til en værdi af 80 milliarder dollars i 2014. Det svarer til cirka 533 milliarder danske kroner.

Det viser nye tal fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM, som hvert år opgør tallene i en årlig rapport. Dermed er den globale øko-omsætning steget 11 procent på et år.

7,4 procent af forbruget er økologisk
Rapporten viser også, at Danmark stadig er verdens førende økologi nation med en økologisk andel af det samlede fødevaresalg på 7,6 procent. På henholdsvis anden- og tredjepladsen ligger Schweiz og Østrig med en økologisk markedsandel på 7,1, og 6,5 procent.

- Danskernes store interesse for – og tillid til – økologi er årsagen til, at vi igen indtager førstepladsen, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

- 99 procent af danskerne kender det statskontrollerede røde Ø-mærke. Mærket har bidt sig fast hos danskerne som en garanti for flere ting på samme tid: Rene fødevarer uden rester af sprøjtegift, en miljøvenlig produktion, der skåner vores fælles drikkevand og natur mod kemi samt en høj dyrevelfærd, hvor dyrene har god plads og kommer ud under åben himmel, siger han.

Rekordstort eksportfremstød
Den internationale rapport offentliggøres samtidig med, at dørene åbnes til verdens største økologi-messe, BioFach i Nürnberg. Her står et rekordstort antal danske øko-virksomheder klar til at udnytte den stigende øko-efterspørgsel på eksportmarkederne. I alt 49 virksomheder er repræsenteret på den danske fællesstand, som arrangeres af Økologisk Landsforening sammen med netværket Bio Aus Dänemark.

- Den stigende globale efterspørgsel på økologiske varer giver et stærkt eksportpotentiale for danske øko-virksomheder, siger markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, Helene Birk.

- Dansk økologi er eftertragtet i udlandet og forbindes med høj troværdighed, kvalitet og innovation. Især tyskere, svenskere, franskmænd og hollændere har fået smag for de danske øko-varer, men også lande uden for EU viser stigende interesse, tilføjer hun.

Minister åbner den danske stand
Miljø- og Fødevareminister Eva Kjer Hansen åbner i dag den danske fællesstand på BioFach og vil blandt andet bruge lejligheden til at drøfte med virksomhederne, hvordan man kan øge den danske eksport af økologiske fødevarer yderligere. Regeringen har i den nye Fødevare- og Landbrugspakke afsat midler til eksportfremme af dansk økologi.

- Det er positivt, at ministeren bakker de danske økologiske virksomheder op ved at deltage på messen. Det viser regeringens anerkendelse af økologiens betydning for den danske landbrugseksport. Og det giver endnu mere synlighed til virksomhederne, hvilket er vigtigt på en stor international messe, siger Per Kølster.

Den danske øko-eksport er cirka syvdoblet på 10 år. Danske virksomheder solgte i alt øko-varer til udlandet for 1.721 millioner kroner i 2014, hvilket er en stigning på 12 procent i forhold til året før.

Økologiske Landsforening  forventer, at øko-eksporten når minimum tre milliarder i 2020.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: