År for år har Kvickly-butikken, der er indrettet i en container, sat omsætningsrekord. I år vil vi med sikkerhed sætte rekord i salg af økologiske varer. 45 procent af alle varerne i butikken er nemlig i år økologiske, fortæller John Byrian, der til daglig er varehuschef for Kvickly Hyrdehøj i Roskilde.
- Med en ekstra åbningsdag, en rigtig god placering i center Øst og vores erfaring fra tidligere år, håber og tror vi på, at vi kan sætte rekord, både i det samlede salg og i økologiske varer, siger John Byrian.
Han og de 250 medarbejdere er i år forstærket med chefen for alle 80 Kvickly varehuse, kædedirektør Søren Steffensen, der arbejder i butikken mandag og tirsdag den 29. og 30. juni.
Han får travlt, når han blandt andet skal sørge for, at der er kolde øl nok til kunderne. Sidste år blev der alene i løbet af de første tre dage solgt 50.000 dåser fra butikken.
Indledte samarbejde i 2008
Der er dog også andre varegrupper, der bliver solgt i store mængder: På både frugt og grønt og frisk brød er butikken på festivalen blandt de største i hele Kvickly kæden i denne uge.
Kvickly indledte sit samarbejde med festivalen i 2008, da den ønskede at styrke udvalget af økologiske og fairtrade-mærkede dagligvarer for gæsterne.
De 250 medarbejdere er frivillige, kommer fra både Kvickly og andre Coop-butikker, og honoreres kun med en billet til festivalen. Butikken holder åbent fra 7 morgen til 4 nat under hele festivalen (søndag 5. juni lukkes kl. 14).
Kvickly deltager i festivalen primært for at for at øge kendskabet til Kvickly i den unge målgruppe og for styrke korpsånden. Den alt overvejende del af indtjeningen går til festivalen.
Inden 2017 skal 90 procent af maden og drikkevarerne på Roskilde Festival være økologiske, har ledelsen som målsætning.