Engang var det kun i de store byer som København og Aarhus at butikkerne kunne sælge økologiske varer i større omfang. Men de tider er forbi.
Økologien er ikke længere kun noget for smarte unge og bevidste børnefamilier i storbyerne. Også blandt folk på landet hitter øko-mælken, æggene og de økologiske havregryn.
Med en stigning i salget af økologiske dagligvarer på mere end 20 procent i Dagli´-/LokalBrugsen har økologien fået et afgørende gennembrud uden for de større byer i Danmark, fortæller Jesper K. Andersen, kædedirektør i Dagli´-/LokalBrugsen.
Største vækst nogensinde
Hidtil har de mindre byer haltet efter udviklingen i især København og Aarhus, men i år har Dagli´-/LokalBrugsen, der har langt de fleste af sine 354 butikker i mindre byer over hele Danmark, oplevet sin største vækst nogensinde.
- Økologi er ikke længere et storbyfænomen, og derfor begynder vi nu at bruge mange flere kræfter på økologiske varer i vores butikker og i vores markedsføring, siger kædedirektør Jesper K. Andersen.
Første tilbudsavis udelukkende med økologiske varer
I denne uge har kæden for første gang i sin historie en tilbudsavis, der udelukkende består af økologiske varer, herunder varer, der aldrig tidligere har kunnet sælges i landbutikkerne, som eksempelvis økologisk vin, øl og kød.
- Vi er en del af Coop, som har sat som mål at gøre Danmark dobbelt så økologisk i 2020. Vi er glade for at kunne bidrage med den største vækst af alle Coops kæder i år. Vi forventer, at det fortsætter næste år, hvor vi har sat som mål at øge vores øko-salg med yderligere 20 procent, siger Jesper K. Andersen.
Lavere priser og større udvalg
Han peger på to årsager til den markante vækst:
Dagli´Brugsens første økologiske tilbudsavis gælder fra 26. november og kan hentes i butikkerne fra i dag. Tilbuddene kan også følges på www.daglibrugsen.dk