I Danmark er vi glade for økologi. Faktisk så glade, at Danmark er det land i verden, hvor forbrugerne hiver flest økologiske fødevarer ned i indkøbskurven. På bare ti år er økologi-salget i Danmark fordoblet, og i dag er 8,4 procent af alle fødevarer solgt i detailhandlen økologiske.
Mejerigiganten Arla er overbevist om, at denne udvikling vil fortsætte og har netop søsat en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med ikke mindre end 50 procent de næste tre år.
I dag tegner de økologiske mejeriprodukter sig 20 procent af det samlede salg. Særligt dagens første måltid er præget af økologi. Hele 40 procent det samlede salg af mejeriprodukter inden for yoghurtkategorien er nemlig økologiske produkter. Det dækker over produkter som A38, yoghurt og skyr.
Økologi er blevet en del af hverdagen
- Økologi er blevet en del af vores madkultur, siger Laurent Ponty, der er kategoridirektør for mælk og yoghurt i Danmark hos Arla.
- De senere år har vi set et stigende fokus på kvalitet, bæredygtighed og gode naturlige råvarer. For mejeriprodukter er det især om morgenen, at økologi har vundet indpas. Vi starter dagen ud med økologisk yoghurt eller skyr og økologisk mælk på havregrynene, i grøden og i kaffen.
- Morgenmaden er et godt sted at starte, hvis man vil have mere økologi ind i hverdagen. Den består som regel af nogle enkelte basisvarer, som vi spiser meget af, og som ikke koster en formue i den økologiske udgave. Eksempelvis havregryn, mælk og A38. Et godt råd til at få mere økologi på morgenbordet er ved at bage sit eget brød, der vinder både på smag og pris, tilføjer hun.
Morgenmadsvaner under forandring
Der er to klare madtendenser, der bliver mere og mere udbredt i Danmark. Det stigende forbrug af økologi er en af dem, mens sundhed i madlavningen er en anden. En nyere undersøgelse fra Karolines Køkken viser, at hver tredje dansker går mere op i sundhed end for tre år siden. Og det kan ses på morgenmadsbordet.
- Danskernes morgenmadsvaner er begyndt at forandre sig i takt med, at der er kommet øget fokus på sundhed. Før i tiden havde det hvide brød og sukkerholdige morgenmadsprodukter en fast plads på morgenbordet. Nu er vi i stedet begyndt at spise mere protein og flere fibre til morgenmad fra eksempelvis grovbrød og skyr. Samtidig er nye morgenmadsalternativer kommet til, som smoothies, overnight oats og chiagrød. Det er gode og sunde alternativer, når morgenmaden skal varieres, siger Laurent Ponty.
Kilde: Arla
Kilde: Arla