Økologi-salget drønede op til 10,5 procent i 2016

ØKOLOGI – Danmarks Statistik har opjusteret tallene for omsætningen af økologiske varer med 700 millioner kroner. Det bragte for første gang øko-salget op over ti procent (10,5 procent) af fødevaresalget i butikkerne.

Forbrugerne tømmer hylderne for økologiske varer. Den økologiske markedsandel nåede i 2016 op på 10,5 procent. Foto: Colourbox

Det går langt bedre end forventet med økologi-salget herhjemme. Faktisk er tallene for detailsalget netop blevet opjusteret med 700 millioner kroner til i alt 8,7 milliarder kroner i 2016. Opjusteringen kommer fra Danmarks Statistik på baggrund af nye virksomhedsberetninger for både 2015 og 2016.

Danmarks Statistik har i dag opjusteret detailomsætningen for økologiske fødevarer i både 2015 og 2016 på baggrund af nye virksomhedsindberetninger for de to år. Det betyder, at økologisalget i detailhandlen er opjusteret med 700 mio. kroner til i alt 8,7 milliarder kroner i 2016.

I 2016 var der altså en fremgang i økologi-salget på i alt 15 pct. i forhold til året før. Det betyder også, at den økologiske markedsandel i detailhandlen i Danmark nu er opjusteret til 10,5 procent i 2016. Det er den suverænt højeste andel i verden med Luxembourg på anden pladsen med 8,6 procent.

Vi køber økologi for ti milliarder
»På baggrund af de nye tal fra Danmarks Statistik og på, hvad vi hører fra detailhandlen, forventer vi i Landbrug & Fødevarer, at der i 2017 er solgt økologiske fødevarer i detailhandlen for 9,9 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 14 procent, siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

»Vi forventer, at markedsandelen nu er steget til omkring 11,5 pct. i detailhandlen i 2017. Når vi medregner økologisalg i foodservice (dvs. restauranter, storkøkkener og cafeer, red.), via internet og markedspladser forventer vi et samlet salg på omkring 14,3 milliarder kroner i 2017. Det svarer til et forbrug på 2.550 kroner per dansker,« oplyser Ejvind Pedersen.

Erhvervsorganisationen regner ligeledes med et øget økologisalg i 2018 på et niveau på 10-15 pct. i detailhandlen. Den opjusterede detailomsætning i 2016 gælder for alle fødevaregrupper. Der blev solgt økologiske mejerivarer for 2,2 mia. kroner, grøntsager for 1,5 milliarder kroner, frugt for 1,0 milliarder kroner og kødvarer for 0,7 milliarder kroner.

»De danske øko-landmænd er mere end parate til at øge produktionen i takt med en stigende efterspørgsel fra forbrugerne på hjemmemarkedet, men også fra de udenlandske markeder. Der er nemlig en markant igangværende stigning i produktionen af økologiske fødevarer samt omlægning til økologi hos danske landmænd,« siger Ejvind Pedersen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: