Danske forbrugere køber økologiske produkter som aldrig før.
Salget af økologiske varer steg i 2011 med syv procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Mælkeprodukter udgør en tredjedel af det økologiske salg.
I 2011 blev der omsat for fem en halv milliarder kroner i landets supermarkeder og varehuse. Det er næsten en halv milliard mere end året før, hvor der blev solgt for 5,1 milliarder kroner.
- Der er aldrig blevet solgt så mange økologiske varer i Danmark, og det er meget glædeligt, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.
Når danskerne køber økologisk, gør de en forskel, pointerer han.
- De er eksempelvis med til at beskytte deres familier imod rester af sprøjtegifte og unødvendige tilsætningsstoffer, og samtidig beskytter de det danske drikkevand mod forurening med sprøjtegifte, siger Henrik Hindborg.
Mælkeprodukter mest populære
Det er de økologiske mælkeprodukter, der står øverst på indkøbslisten. Salget af økologisk mælk, ost og æg steg med ti procent i butikkerne, og især gik det godt for yoghurt og andre syrnede produkter, som gik 18 procent frem.
Med en omsætning på 1,9 milliarder kroner udgør mælk, ost og æg den største enkeltgruppe af økologiske fødevarer. Andelen er faldet en smule mindre siden 2008, hvor den var 38 procent. I 2011 var andelen 35 procent.
Salget af sødmælk og minimælk steg otte procent, mens letmælk kun gik en procent frem.
Salget af ost steg 13 procent og økologiske æg ni procent.