Økologi leveret til døren er populært

ØKOLOGI – Salget af måltidskasser, som bliver leveret til døren, er det hurtigst voksende område i dagligvarehandlen, og der kommer masser af økologi i kasserne.

Mange foretrækker at få økologisk frugt og grønt leveret lige til døren. Måltidskasser med kød, opskrifter og samtlige ingredienser er også populære.

Onlinesalget af økologiske fødevarer rundede sidste år en mia. kroner, og den voksende gruppe af forbrugere, som vælger at købe deres mad over nettet, køber væsentligt mere økologi end gennemsnitsdanskeren.

Det skriver avisen Økologi & Erhverv.

Men det er ikke den eneste grund til, at de mange nye måltidskasser, som bliver lanceret i øjeblikket, rummer spændende perspektiver for landets økologer.

For mens det normalt kræver en stor volumen at levere via dagligvarekædernes centrallagre, er flere af de største onlineplatforme åbne for at sælge produkter fra mindre producenter, som kan tilbyde deres kunder spændende produkter med den helt rigtige historie.

Åbning for små producenter
Landets største onlinesupermarked, Nemlig.com, tilbyder således produkter fra økologiske ’gårdbutikker’ som Kiselgården, Mineslund og Mejnerts Mølle, og også Coops netbutik er åben for mindre producenter.

- Vi fungerer både som spydspids for Coop og en slags forsøgslaboratorium, hvor vi kan teste salget af produkter fra en lille producent med et finurligt produktsiger Morten Viktor, kommerciel direktør i Coop.dk MAD, som i 2016 blev etableret på fundamentet af det nedlagte Irma.dk.

- Mange af vores ferske varer har vi slet ikke på lager. Vi skærer først bøfferne, når en kunde har bestilt dem. Det gør os langt mere fleksible end de fysiske butikker, siger han til Økologi & Erhverv.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: