Økologer får penge til at skabe nye produkter

ØKOLOGI – Små og mindre økologiske virksomheder og økologiske landmænd med idéer til spændende nye, økologiske varer kan nu få en hjælpende hånd til at skubbe idéerne ud over rampen.

Irmas grødserie fra Jørn Ussing og bageriet Aurion (billedet), kvalitetsmost fra Strynø Frugthave, økologiske færdigretter fra Halkær Ådal i Irma er nogle af de mange produkter, Henriette Winther og hendes kolleger har været med til at gøre klar til butikshylderne. Foto: Økologisk Landsforening

Økologisk Landsforenings Fødevarerådgivning har fået støtte fra Erhvervs- og Vækstministeriet til et treårigt projekt, der skal skabe fornyelse og vækst i fødevaresektoren.

Støtten skal gå til små og mindre økologiske fødevareproducenter, som har idéer til nye økologiske kvalitetsprodukter.

Erhvervs- og Vækstministeriet har stillet 15 millioner kroner til rådighed for Økologisk Landsforenings Fødevarerådgivning i 2014-2016 til at støtte landmænd og mindre økologiske virksomheder i deres produktudvikling og adgang til butikshylderne.

- Det bobler med idéer til nye økologiske produkter rundt omkring i landet siger Henriette Winther, fødevarerådgiver i Økologisk Landsforening.

Mange økologer eksperimenterer for eksempel med gamle nordiske kornsorter, dyreracer og bedre fødevarehåndværk.

Genvej til succes
- Vores erfaring er, at mindre producenter lettere opnår succes, når de får tilført lidt ekstra viden om mulighederne i markedet, forbrugernes forventninger, håndværk, emballage samt salgsstrategi, siger Henriette Winther.

Hun håber, at mange øko-producenter vil benytte muligheden for at få opbakning fra Fødevarerådgivningen, så forbrugerne kan få flere spændende, økologiske varer at vælge imellem.

De nye produkter kan eksempelvis komme fra små møllerier, mosterier, gårdmejerier, charcuteri-producenter, frugt- og grøntproducenter og landmænd, som kaster sig ud i at forarbejde egne varer, til gavn for vækst og jobs på landet.

- Vi kan rådgive dem om, hvilke muligheder og huller der er i markedet, og hvor de kan skabe sig en forretning uden alt for voldsom konkurrence, siger Henriette Winther.

170 kvalitetsprodukter i butikkerne
I et projekt – initieret af de økologiske virksomheder Urtekram, Arla, Thise Mejeri, Naturmælk og Friland, med medfinansiering fra Fødevareministeriet og EU – har Økologisk Fødevarerådgivning fra 2008-2011 hjulpet mange mindre økologiske virksomheder til at få adgang til supermarkedernes hylder og andre afsætningsveje.

Ifølge foreningen har rådgiverne udviklet 170 nye øko-produkter sammen med virksomhederne. Heriblandt Irmas grødserie fra Aurion, kvalitetsmost fra Strynø Frugthave, økologiske færdigretter fra Halkær Ådal i Irma og Niels & Gretes økologiske gård-æg i Dansk Supermarked.

Bodebjerg Charcuteri
Bodebjerg Charcuteri er også en af de mindre, økologiske virksomheder, der har fået støtte fra Økologisk Fødevarerådgivning til både udvikling af logo og emballage, produktudvikling og salgsarbejde. Siden udviklingsprocessen startede, har Bodebjerg Charcuteri femdoblet sin omsætning.

- Vi fik skærpet vores fokus og fik en mere skarp profil. Og så blev vi mere målrettede i forhold til, hvilke kunder, vi var interesserede i, forklarer medejer Morten Klit om resultaterne.

Ud over at sælge varerne i egen gårdbutik og via nettet, leverer Bodebjerg Charcuteri i dag økologisk kødpålæg til den eksklusive bagerikæde Emmerys, der bruger det i forskellige sandwich. En aftale, der kom i stand med hjælp fra fødevarerådgivningen.

Både regeringens Vækstteam for Fødevarer og Natur- og Landbrugskommission pegede sidste år på økologisk fødevareproduktion som et vigtigt iværksættermiljø, og fremhævede Økologisk Landsforenings fødevarerådgivning som særlig effektfuld i skabelse af nye økologiske produkter af høj kvalitet.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: