Skal landmændene have lov til at bruge meget mere gødning? Skal det helt forbydes at sprøjte markerne? Skal der dyrkes energiafgrøder i stedet for fødevarer, eller skal vi udlægge et meget større areal med natur. Og hvad med dyrene – skal de gå frit omkring på markerne eller blive i stalden hele livet?
Bølgerne gik højt, da elever i 2.E på Rungsted Gymnasium tirsdag kastede sig ud i de store landbrugspolitiske diskussioner. De havde sat sig til forhandlingsbordet som landmænd, miljøaktivister, erhvervsledere og lokalpolitikere for at afprøve det kombinerede computer- og rollespil Fremtidens Landbrug, som netop er blevet lanceret af Det Økologiske Råd.
Merrild og virkelighedens miljøaktivister
- Det har været herrefedt at lære noget på den her måde, siger Anne Sofie Mørk Jessen, der i dagens anledning havde klædt sig ud med damejakke og stram frisure for at virke mere overbevisende som direktør, mens hendes sidemand Lisa Balling Berg nikker med kasketten trukket godt ned over ørerne.
De var begge to godt tilfredse med resultatet af deres forhandlinger, mens miljøaktivisten på den anden side Isabella Dewoullf var knap så glad. Hun havde ikke haft held til at få sine mærkesager igennem.
- Elevernes engagement viser, at vi har ramt rigtigt med spillet, og at det er en virkelig god måde at gøre de unge interesserede i at diskutere landbrug og miljø, biodiversitet, klima og andre emner, som ellers kan være svære for unge at sætte sig ind i, siger projektmedarbejder Ulla Skovsbøl, Det Økologiske Råd, der har stået for udviklingen af spillet.
Ved lanceringen af spillet, var der fire aktører fra virkeligheden uden for klasserummet inviteret med: Formanden for Landbrug og Fødevarer Martin Merrild tog landmandskasketten på, formanden for Det Økologiske Råd Bo Normander var miljøaktivist, borgmester Morten Slotved ( C) Hørsholm kommune satte sig til forhandlingsbordet, mens chefkonsulent i Dansk Industri Morten Løber var direktør. De spillede overbevisende deres virkelige roller i spillets anden runde, mens eleverne lyttede koncentreret med.
Fagligt passer landbrugsspillet
- Vi er meget glade for at have været med til at afprøve spillet Fremtidens landbrug, og jeg tror helt sikkert, jeg vil bruge det igen, siger gymnasielærer Charlotte Skotte Møller, som underviser 2. E i naturgeografi.
- Fagligt passer spillet til nogle af de centrale emner i faget som klima, vand energi og næringsstoffer. Men vores elever skal også kunne diskutere, argumentere og forholde sig kritisk til argumenter, og der er spillet et virkelig godt alternativ til den almindelige klasseundervisning.
Spillet Fremtidens Landbrug er udviklet som en del af et større samarbejdsprojekt mellem Det Økologiske Råd og forskere på Aarhus Universitet og Københavns Universitet. Det er især egnet til fagene naturgeografi, biologi og samfundsfag i gymnasiet. På landbrugsskolerne kan det først og fremmest bruges i faget bæredygtighed og samfundsfag. Man kan også tage forhandlingskasketterne på og spille spillet hjemme ved køkkenbordet eller i foreninger.