Kortlægningen viser, at der langt fra er lige stor fokus på økologi i uddannelserne. Det er meget forskelligt, hvor meget og hvordan der undervises. Det betyder f.eks., at det på kokkeuddannelsen er muligt at blive færdiguddannet helt uden at have praktiske erfaringer med tilberedning af mad med økologiske råvarer.
- Udbredelse af økologien er rugbrødet i det arbejde, der driver regeringens grønne omstilling. Derfor skal vi også sikre, at den næste generation af slagtere, mejerister og bagere bliver den bedst uddannede til økologi. Det kan kun lykkes, hvis fødevareuddannelserne har fokus på vigtigheden af økologisk mad, siger fødevareminister Mette Gjerskov.
Økologi skal ligge i forlængelse af alle fag
Hun mener, at økologi skal ligge i forlængelse af alle fag på uddannelserne. Derfor sammensættes nu en arbejdsgruppe, der på baggrund af undersøgelsen skal udarbejde anbefalinger og ideer til det videre arbejde for mere økologi på skemaet.
- Regeringens ambition er, at den næste generation skal være den bedst uddannede nogensinde. Det gælder også fremtidens madhåndværkere. De skal være klædt på til at lave og udvikle økologisk mad, og derfor skal økologi også være en integreret del af fødevareuddannelserne, siger fødevareminister Mette Gjerskov.
Madlavning med økologiske produkter stiller ofte helt andre krav til indkøb og behandling af råvarerne. Det kræver viden om at købe de råvarer, der passer til årstiden og færdigheder i at undgå madspild.
Opfindsomhed og lækre råvarer
- Mange økologer har vist sig som sande entreprenører, når det gælder udviklingen af nye produkter. Samtidig har vi hos kokkene set endeløs opfindsomhed i at bruge lækre råvarer. Derfor ser jeg også økologien som noget, der kan skabe yderligere vækst og arbejdspladser i fremtiden, siger fødevareminister Mette Gjerskov.
- Både danske og udenlandske forbrugere efterspørger grønne madvarer med færre sprøjtegifte og kemikalier, og det kan den danske fødevarebranche levere. Det samme kan vores madhåndværkere, og det skal vi styrke, erklærer hun.
Nogle uddannelser har dog ifølge undersøgelsen allerede økologi som en naturlig del af læringen. Kold College i Odense har et grundforløb i økologi og innovation, hvor økologiske principper ses i samspil med økonomien.
Mercantec i Viborg har lavet et grundforløb, hvor eleverne arbejder med de lokale råvarer, og på ekskursioner indsamler vilde bær, svampe og urter.