Det er et kæmpe fremskridt for miljøet, at nye biler fra 2020 skal kunne køre ca. 50 pct. længere på literen. Det vurderer det Økologiske Råd, efter at EU-Parlamentet har godkendt en aftale med nye stramme krav til bilers brændstofforbrug.
- Det er en utrolig vigtig aftale, der vil betyde enorme brændstofbesparelser i Europa og bidrage seriøst til at få sænket trafikkens CO₂-udledning. Samtidig gør aftalen EU mindre afhængig af importeret olie, så alt i alt er det rent win-win både for klimaet, samfundsøkonomien og bilisternes pengepung, siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul.
Fra 130 til 95 g CO2
Aftalen betyder, at nye biler fra 2021 kun må udlede 95 g CO₂ pr. km, hvor de ifølge de nuværende regler må udlede helt op til 130 g CO₂ pr. km i 2015.
Det har dog ikke været nemt at få den nye aftale i hus, for Tyskland forsøgte længe at forhale og sabotere forhandlingerne af hensyn til den tyske bilindustri.
- Det var trist at opleve Tysklands bagstræberiske rolle i forhandlingerne, og derfor er det ekstra glædeligt, at aftalen nu endelig er faldet på plads, og at kravene trods alt er blevet temmelig ambitiøse, siger Jeppe Juul. Han glæder sig også over, at Danmark har spillet en aktiv rolle for at få strammet kravene.
Auken: En udvandet affære
SFéren Margrete Auken, der er stedfortræder i Europa-Parlamentets miljøudvalg, er utilfreds med resultatet og er samtidig skuffet over sine kolleger i parlamentet.
Hun mener, lovgivningen som følge af de lange forhandlinger og presset fra den tyske bilindustri ‘er blevet en udvandet affære’.
- Et flertal i Europa-Parlamentet har i dag helt tilsidesat EU-lovgivningens ellers demokratiske og velfungerende beslutningsproces. Med Angela Merkel som lokomotiv er det lykkes den tyske bilindustri at mase de europæiske regeringer og nu også de folkevalgte til at acceptere stærkt svækkede målsætninger for bilers udstødning, siger Margrete Auken.
Tyskland og bilindustrien
- Allerede i juli ved afslutningen af det irske formandskab forelå der en i forvejen temmelig uambitiøs aftale mellem parlamentet og ministerrådet, men selv den ville den tyske regering efter pres fra bilindustrien ikke acceptere, fortæller Auken.
Hun gør opmærksom på, at transportsektoren med 30 pct. af CO2-udledningerne er Europas akilleshæl, når det gælder om at gøre vores samfund klimavenligt.
- Siden 1990 er udledningerne bare steget og steget (med hele 29 pct.). Med dagens afstemning kvalte parlamentet ambitionen om at gøre noget ved problemet og gik i stedet i knæ for de sorte bilindustriers lobbyister, siger Margrete Auken.
- Hvis Europas industri skal have en chance i det længere perspektiv, skulle også bilindustrien i stedet stramme sig an. Det, de nu har gjort, er håbløst for EU’s fremtid, siger Margrete Auken.
• En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2021.
• I dag kører en ny bil i EU i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2021 vil det være 100 km på 4 liter og forventes i 2025-27 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km.
• Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist og i perioden 2027-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet). EU importerer i øjeblikket olieprodukter til biler for ca. 750 mia. kr. årligt.
• Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde brændstof (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr.
• Det forventes, at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af, at de penge, der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU.