Svenskerne køber økologisk mælk som aldrig før. Salget af Arlas øko-mælk er steget 37 procent i løbet af årets første seks måneder. Ifølge Arla skyldes det en langsigtet satsning. Blandt andet har de svenske forbrugere taget godt i mod de nye øko-kartoner, som nu er forsynet med et skruelåg i miljøvenlige materialer.
- Det er et meget glædeligt, at de investeringer, vi har foretaget i de seneste år, nu giver resultat, siger Ann Freudenthal, der er ansvarlig for Arlas økologiske sortiment i Sverige.
- Arla har drevet udviklingen i økologi i over 20 år og har stadig har store ambitioner. Vi ønsker, at få flere til at vælge økologi oftere og sigter mod at fordoble forbruget af økologiske mejeriprodukter, siger Ann Freudenthal fra Arla.
Miljøvenligt skruelåg har givet et ekstra skub
Arla i Sverige har blandt andet investeret mere i markedsføring og nu senest i nye mere iøjnefaldende mælkekartoner med miljøvenlige skruelåg, som mange forbrugere har efterspurgt.
- De nye skruelåg i miljøvenlige materialer har givet salget et ekstra skub, siger Ann Frudenthal.
Arla er i dag verdens største producent af økologiske mejeriprodukter. I Sverige leverer 450 økologiske mælkeproducenter til Arla, som har et økologisk sortiment på mere end 80 forskellige produkter.
Arla kunne for første gang lancere økologisk mælk i august 1991, da de første kartoner blev solgt i Stockholm. Dengang var der kun 13 økologiske leverandører. Arla har sat sig et mål om at fordoble forbruget af økologisk mælk i Sverige frem til 2015.