Danmark er det land i verden, hvor vi køber mest økologisk mælk. Mere end hver fjerde liter mælk, der sælges i butikkerne er økologisk, og tilsammen køber vi årligt økologisk mælk for over en milliard kroner.
Alligevel kniber det i stigende grad at få os til at vælge øko-mælk og betale merprisen på et par kroner. Det vil mejerierne med støtte fra Mælkeafgiftsfondens store pengekasse nu gøre noget ved.
Argumenter på kartonen
Mejerierne vil blandt andet bruge de økologiske mælkekartoner til at få deres budskaber ud til forbrugerne.
Så når du i de kommende måneder griber ud efter en økologisk mælk fra enten Naturmælk, Thise Mejeri eller Arla ved morgenbordet eller i supermarkedet, vil du få serveret alle de gode argumenter.
Under overskrifterne ’et glas køer på græs’, ’et glas levende landskab’ og ’et glas rent grundvand’ sætter kampagnen fokus på den merværdi, man får, når man køber økologisk mælk.
Den billige mælk er dyr
- Der er masser af billig ikke-økologisk mælk i køledisken, som kan friste forbrugerne. Men billig-mælken er faktisk dyr, lyder argumentet fra Birgitte Nygaard, der er projektleder i Økologisk Landsforening.
Ifølge hende er billig mælk dyr i det lange løb. Både for miljøet, for køerne og for vores drikkevandsressourcer.
- Derfor ønsker vi at synliggøre overfor danskerne, at de gør en forskel, når de køber økologisk mælk, forklarer hun. Når man køber øko-mælk, er man eksempelvis med til slippe køerne fri. Alle økologiske køer kommer på græs i sommerhalvåret, mens langt de fleste af de køer, som den billige ikke-økologiske mælk kommer fra, aldrig får lov at komme ud af stalden.
Kampagnen sætter desuden fokus på, hvordan man gavner naturen og er med til at sikre rent drikkevand, når man vælger øko-mælk. Hver gang man køber én liter økologisk mælk, kan man redde 200 liter grundvand for at blive udsat for rester af sprøjtegift, der ofte ender i grundvandet.
Bliv klogere på fordelene
- Vi ønsker at involvere danskerne i kampagnen ved at give dem et talerør. På I Love Øko’s facebookside kan man dele sine argumenter og tanker omkring økologi og økologisk mælk med andre brugere og blive klogere på fordelene ved økologi, siger Birgitte Nygaard.
Også på GO-cards, i annoncer og på plakater rundt omkring i landet, vil man støde på mælkekampagnen. Her kan man scanne en QR-kode og få mulighed for at dele sine holdninger til økologisk mælk med andre
Med et salg på godt én milliarder kroner, er mælkeprodukterne fortsat den største økologiske varegruppe..