Fra denne uge må man finde andre butikker at handle i, hvis man absolut vil have de superbillige æg fra de omdiskuterede produktionssystemer, hvor hønsene lever og lægger æg i små bure, der kun giver lidt mere plads end et stykke A4-papir at bevæge sig på.
I løbet af godt et år er salget af buræg i SuperBrugensen halveret, og nu stopper salget helt.
Dermed er det ikke længere muligt at købe buræg i tre af Coops fem kæder: Irma stoppede allerede i 1993, Kvickly i 2013, og nu er bliver også hylderne i SuperBrugsen ryddet.
Coop har sat som mål, at alle buræg skal være ude af alle butikker i 2020. Men formentlig kommer der ikke til at gå så lang tid, før buræggene er fortid. Ifølge Signe Frese, der er CSR-direktør i Coop er der to grunde til det.
- Forbrugerne fravælger i stigende omfang buræg, og ægproducenterne lægger deres produktion om i højere tempo. Det synes vi, er en meget positiv udvikling og et vigtigt skridt mod mere dyrevelfærd, siger hun.
Salget rasler ned
I butikkerne rasler salget af buræg ned, og i løbet af de seneste 15 måneder er salget i SuperBrugsen faldet til et historisk lavpunkt. I begyndelsen af 2016 tegnede buræggene sig for 41 procent af salget, men i april i år var andelen faldet til kun 20 procent.
I Coop-butikkerne under et udgør buræg nu kun 16 procent af det samlede salg af æg.
Producenter har haft tid til at skifte
- Danæg har igennem mere end 100 år leveret de æg, som Coop har solgt. Det har altid været et tæt samarbejde, med respekt for hinandens ønsker og behov. Da Coop besluttede at udfase buræg, var vi derfor glade for, at vi sammen kunne lave en plan, som tog mest mulig hensyn til de landmænd, som skulle konvertere fra buræg til skrabeæg, frilandsæg eller økologiske æg, siger Preben Rokkjær, der er salgs- og marketingdirektør i Danæg.
Økologiske æg får tre hjerter
Omlægningen betyder, at 49 procent af alle æg, som Coop sælger, fremover vil have to eller tre dyrevelfærdshjerter. Frilandsæg har to hjerter, mens de økologiske æg har den næsthøjeste opnåelige vurdering af velfærd, nemlig tre hjerter.
Dyrevelfærdshjertet er Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, og omfatter foreløbig cirka 400 forskellige varer inden for kylling, æg, mælk, svine-, kalve- og oksekød samt pålægsvarer og mejeriprodukter.
Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.
Målet er at have Dyrevelfærdshjertet på 1.000 forskellige varer i 2020.