Himmelen åbnede sine sluser, da NorthSide i Aarhus fredag lukkede de første forventningsfulde gæster indenfor til én af sommerens helt store musikfestivaler.
Måske var regnskyllet og det vilde vejr blot en påmindelse til både gæster og arrangører om, at natur og klima kan slå igen, når vi mindst venter det.
NorthSide har ellers gjort sit til at mindske vores stigende pres på klima, natur og miljø. I år har den aarhusianske festival taget skridtet fuldt ud og serverer for første gang udelukkende økologiske madvarer til festival-deltagerne. Hertil kommer grøn strøm, affaldssortering og genbrug.
Stor interesse for FSC-mærket
Festivalernes grønne fokus kan mærkes hos FSC Danmark. Her betyder festivalernes efterspørgsel, at flere af de største leverandører på service- og emballageområdet løbende henvender sig for at høre om FSC-certificering, varemærkelicens eller brug af FSC-logoet.
- Dialog med festivaler som NorthSide og Roskilde Festival har givet os et godt udgangspunkt for samarbejde med en lang række leverandører, siger Kristian Jørgensen, der er Varemærkeansvarlig hos FSC Danmark.
- Det handler i høj grad om at finde løsninger i markedet og sikre, at de produkter, der efterspørges både lever op til krav om miljømærkning samt festivalernes affaldspolitik, siger han.
Grøn emballage
En af de virksomheder, der har taget FSC til sig, er Greenway-denmark, der sælger FSC certificeret emballage.
- Greenway-denmark er en virksomhed, der udelukkende sælger certificerede bæredygtige emballageløsninger, fortæller indehaveren Søren Andreasen.
- Når det kommer til træ- og papirprodukter arbejder vi sammen med FSC, fordi det giver os og vores kunder den størst mulige sikkerhed for bæredygtig skovdrift. Dette gør, at vi løbende arbejder på at få flere produkter FSC certificeret, siger han.
Gruppecertificering kan være en løsning
Interessen for FSC-certificerede varer er blandt andet drevet af festivalernes miljøpolitikker.
Emballageleverandøren Field Advice har mærket den stigende efterspørgsel. Deres vej til arbejdet med FSC er gået igennem en såkaldt gruppecertificering, som kan være en nemmere løsning for mindre virksomheder.
- Vi har igennem en periode oplevet en øget efterspørgsel på FSC-certificerede produkter, både fra vores nuværende kunder, men også fra nye, der specifikt leder efter et FSC certificeret alternativ, til deres nuværende eller kommende sortiment, siger ejeren Mark Remy.
- Derfor lå det lige for, at vi blev FSC certificeret, så vi også kan garantere bæredygtigt produceret papir og træ. Vi vil løbende udskifte vores nuværende papir og træprodukter med FSC certificerede produkter. Dette kommer til at ske løbende, men vi forventer, at vi meget snart vil kunne levere et komplet emballagesortiment, der er FSC certificeret, lover han.
Festivaler stræber mod bæredygtighed
Festivalernes miljøpåvirkning er et fast årligt tema i medierne, og påvirkningen er enorm, når der for eksempel skal serveres en million måltider over få dage, som det sker på Roskilde Festivalen, der åbner om få uger.
Meget tyder på, at manges år indledende øvelser er ved at udvikle sig til konkrete og målbare indsatser forankret i en strategi om bæredygtighed hos landets største festival.
- At tænke bæredygtigt er en del af Roskilde Festivals DNA om man vil, siger Mikkel Sander, der er Sustainability Manager hos festivalen, der har sit udspring i oprørs- og ungdomskulturen og de spirende miljøbevægelser i 1960′erne og begyndelsen af 1970′erne.
- Dertil kommer. at det er nødvendigt. at vi ligesom alle andre tager ansvar for at vende den negative udvikling for både klima og miljø. der er i gang globalt. Det er en sag for fællesskabet, mener han.
Ifølge Mikkel Sander har der længe blandt festivaler i hele verden været »alt for mange symbolhandlinger og gode grønne PR-historier«.
- Det har vi også været tilbøjelige til tidligere, men med den bæredygtighedsstrategi, vi fik sidste år, sætter vi fokus på at bruge vores ressourcer, hvor det giver størst effekt. Vores største negative miljøpåvirkninger er maden, der spises og det affald, der skabes, så der er vi startet, forklarer Mikkel Sander.
Grønne initiativer på Roskilde Festival
Roskilde Festival har fokus på grøn strøm, miljømærkede produkter, vandbesparelse, LED-lys og meget andet.
Også Smukfest ved Skanderborg satser på flere grønne løsninger og er i første omgang eksempelvis gået ind i kampen mod madspild. I samarbejde med Fødevarebanken donere festivalen hvert år overskudsfødevarer til socialt udsatte.
NorthSide har lige fra den spæde start haft store ambitioner, når det gælder bæredygtighed, og er allerede nået langt. 100 procent økologi, et omfattende affaldssorterings- og pantsystem, vand- og energiforbrug samt indkøb og kommunikation vidner om, at det ikke kun er tomme ord og er samtidig med til at hæve de grønne ambitioner hos andre festival-arrangører.
Høster priser
NorthSide høstede da også stor anerkendelse ved dette års Danish Events & Meeting Awards, hvor folkene bag festivalen høstede hæder og priser for deres alsidige arbejde med bæredygtighed.
- Et skarpt fokus på bæredygtighed er en grundlæggende præmis for alt vores arbejde, forklarer Anne Jensen, der er bæredygtigheds-ansvarlig på NorthSide.
Ifølge hende er »bæredygtighed en kerneværdi i NorthSides overordnede vision«.
- Vi ønsker, at publikum forlader NorthSide med en større forståelse af genbrug og affaldssortering, energiforbrug og økologi end ved ankomsten. Vi ønsker også hele tiden at blive bedre til at drive en bæredygtig festival, fastslår hun.
NorthSide og FSC Danmark samarbejder
De senere år har NorthSide og FSC Danmark samarbejdet for at øge forbruget af bæredygtige papir- og træprodukter.
- Sammen med FSC Danmark arbejder vi med at sikre FSC-certificerede og nedbrydelige emballagetyper med fokus på at gøre det nemt for stadepladsholderne, siger Anne Jensen.
Målsætningen var, at 60 procent af al spiseemballage i 2016 skulle være bæredygtigt, certificeret og tilpasset affaldssystemet.
- Her opnåede vi i alt 48 procent, hvilket er en flot stigning i forhold til sidste år, men vi er endnu ikke i mål. Så vi knokler videre, lover Anne Jensen.
Samarbejdet med FSC Danmark har givet NorthSide mulighed for at fokusere på spiseemballagen, som er et rigtig svært område i festivalsammenhænge.
- Det går virkelig stærkt med at lange mad og drikke over disken, og produkterne skal både være lækre, nemme at håndtere og kunne sorteres rigtigt efterfølgende. Det er heller ikke alle emballagetyper, der endnu er nemt tilgængelige i bæredygtige versioner, siger Anne Jensen fra NorthSide.
Til festivaler og øvrige eventafviklere, der ønsker at arbejde med dokumenteret bæredygtighed er her fire gode råd til bæredygtige indkøb:
Kilde: FSC Danmark
Kilde: FSC Danmark