Økologi har aldrig været mere populært i Danmark. Og aldrig har salget af økologiske fødevarer samlet set i Danmark været højere end i denne uge. Sådan lyder et forsigtigt bud fra Netto, der er landets største forhandler af økologi.
Kombinationen af Nettos lancering af en helt række økologiske fødevarer i den nye øko-serie ØGO og 25 procents rabat på selvsamme ØGO-varer har nemlig løftet salget af økologi i Netto med mere end 35 procent i denne uge.
Dermed er det den enkeltuge, hvor Netto har solgt allermest økologi nogensinde. Hvilket sandsynligvis også betyder, at økologi aldrig er blevet solgt i tilsvarende grad, samlet set.
– Vi kan helt uden at blinke sige, at vi aldrig har solgt mere økologi, end vi har gjort i denne uge. Det er vores klart største enkeltuge nogensinde, fortæller Brian Seemann, der er landedirektør i Netto.
- Lanceringen af ØGO og vores rabat på 25 procent i denne uge har i den grad fået vores kunder til at vælge økologi, og vi er imponerede over det flotte salg.
Største uge i Danmark
Udover salget i runde tal altså er steget med mere 35 procent i Nettos godt 460 danske butikker, slår salget af enkelte øko-varer også rekorder. Eksempelvis er antallet af økologiske agurker steget med over 35 procent, og salget af økologisk tomater er steget med over 55 procent i denne uge.
– Idet vi er landets største forhandler af økologi, naturligvis også i kraft af vores mange butikker, er vi ret overbeviste om, at det samlede salg af økologi i Danmark også må have sat rekord i denne uge. Økologi er i den grad noget, som danskerne har taget til sig. Og det er vi igen blevet bekræftet i, i denne uge, uddyber Brian Seemann.
Alene af de nye ØGO-produkter er der solgt over en million styk i de seneste fem dage.
Udvalget bliver hele tiden større
Danskernes stigende interesse for økologi betyder også, at kravene til udvalg og kvalitet hele tiden stiger. Prisen er dog også fortsat et væsentlig pejlemærke. For fire ud af fem danskere vil faktisk gerne købe mere økologi, hvis prisen var lavere. Nettos nye øko-serie, ØGO, er lanceret netop for at imødekomme denne efterspørgsel, siger landedirektøren.
– Det, vi hører fra danskerne, er ret entydigt. Nemlig, at de ønsker mere økologi til gode priser. Det har vi alt sammen samlet i vores nye ØGO-serie. ØGO forener høj kvalitet med gode priser, og vi gør det derfor endnu nemmere for danskerne at vælge økologi. Derfor forventer vi også kun, at salget af økologi i Danmark vil stige, pointerer Brian Seemann.
Til at begynde med omfatter den nye ØGO-serie mere end 135 nye økologiske fødevarer i Netto, og løbende vil nye kvalitetsprodukter til faste, lave priser finde vej til butikkerne i hele landet.