Efter mange sværdslag er verdens søfartsnationer i dag nået til enighed om at reducere luftforurening fra skibstrafikken, oplyser Miljøministeriet.
Skibe der sejler i særligt udpegede kontrol områder skal allerede fra 2016 leve op til skrappe krav til udledninger af kvælstofforbindelser – de såkaldte NOx’er.
På mødet i FN’s søfartsorganisation lykkedes det ikke Rusland at svække kravene til skibsfarten. Rusland havde ønsket at udskyde alle nye krav til 2021, hvilket dog mødte bred modstand på mødet fra mange lande – ikke mindst Danmark.
Det er nu lykkedes landene at blive enige om et kompromis, der betyder, at skærpede krav vil træde i kraft i allerede udpegede NOx-områder allerede fra 2016, og at nye NOx-områder kan etableres på regional basis.
Ansøgerlandene til et nyt NOx-område kan bestemme, at skibe bygget op til 16 måneder før et nyt NOx-område område træder i kraft skal have den ny teknologi for at sejle i det kommende område.
- Vi ser den ene storby i Europa efter den anden kæmpe med forhøjet luftforurening. Vi glemmer nogle gange, at skibstrafikken er en væsentlig del af årsagen. Derfor er beslutningen i FN’s Søfartsorganisation vigtigere end nogensinde, siger Kirsten Brosbøl.
En prioritet for Danmark
Udledningen af NOx fra skibe i danske farvande har været stigende i en årrække som følge af stigningen i skibstrafikken. Allerede nu udgør NOx-udledningen fra skibsfarten op til 25 pct. af NOx-koncentrationen i kystnære områder. Den andel vil fortsætte med at stige, indtil der indføres kontrolområder med krav til skibsfarten.
- Vi havde udsigt til, at Rusland ville komme igennem med et ændringsforslag, der ville udskyde ikrafttrædelsesdatoen for alle lavemissionsområder i verden til 2021. Det forslag fik heldigvis ikke medvind, og det er jeg meget tilfreds med, siger Kirsten Brosbøl.
Miljø og sundhed
NOx-udledning fra skibsfarten bidager til dårlig luftkvalitet og deponering af kvælstof med negative konsekvenser for miljø og sundhed til følge. I forhandlingerne har det fra starten været en prioritet for Danmark at få etableret et NOx-kontrolområde i Østersøen så tidligt som muligt – gerne efterfulgt af et område i Nordsøen.
- Jeg ser beslutningen i FN’s Søfartsorganisation som et vigtigt skridt på vejen til at reducere luftforureningen fra skibstrafikken betragteligt i farvande omkring Danmark, og en forudsætning for etablering af et NECA-område i Østersøen. Nu er det op til Østersølandene, og som formand for Østersøsamarbejdet vil jeg gå forrest for at opnå enighed om en konkret beslutning om Østersøen, siger Kirsten Brosbøl.